عصر خودرو

آمارهای بورس کالا نوید می‌دهد؛

آینده روشن رینگ محصولات کشاورزی در سال۹۷

عصر بازار- با توجه به اقدامات سال جاری بورس کالا در حوزه کشاورزی می‌توان در انتظار تحولات مثبت و ثبت ارقام جدید در تالار محصولات کشاورزی طی سال ۹۷ بود .

آینده روشن رینگ محصولات کشاورزی در سال۹۷
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، از آنجایی‌که کشاورزی یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد و تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود، وجود بازارهای سازمان‌یافته جهت دادوستد قانونمند و استاندارد کالاهای کشاورزی، می‌تواند نقش بسزایی در توسعه بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از محوری‎ترین مؤلفه‌های توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

    بسیاری از کارشناسان اقتصادی، عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران را به سبب شفافیت، عامل کاهش نوسانات قیمت دانسته و معتقدند که با توسعه ابزارهای نوین مالی در بورس کالا، به‌ویژه در بخش کشاورزی، امکان کاهش ریسک خرید کالاها فراهم می‌شود تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بتوانند بسته به نیاز خود، برنامه تولید و مصرف خود را با به‌کارگیری ابزارهای مختلف اجرایی کنند و از نوسانات قیمتی در آینده مصون بمانند.

    به اعتقاد بسیاری از نخبگان، داشتن یک بازار متشکل و منسجم برای مبادلات کالایی در کشور، سنگ بنای توسعه است، بر همین اساس، عواملی همچون مسأله حذف ریسک تحویل کالا و تسویه وجه، داشتن یک مرجع قیمت‌گذاری، حذف عدم تقارن اطلاعات عرضه‌کننده‌ها و متقاضیان و در نهایت، وجود یک مکانیسم شفاف برای مبادله کالاها در بورس منجر به توسعه این بازار مالی شده است.

    تاریخچه

    در قرن پانزدهم میلادی، بازرگانان و صرافان بلژیکی در شهر «بورژ» در مقابل خانه مردی به نام «فن در بورزه» (واندر بورس) جمع می‌شدند و به دادوستد می‌پرداختند؛ به این ترتیب، نام فعالیتی که بعدها یعنی در سال 1460 بازار متشکلی را شامل گشت، از اسم آن مرد بلژیکی گرفته شد.

    ریشه‌های ایجاد بورس در ایران نیز به سال 1315 باز می‌گردد. در این سال یک کارشناس بلژیکی به نام «ران لوترفلد» به همراه یک کارشناس هلندی، به درخواست دولت وقت ایران، درباره تشکیل بورس مطالعاتی کرده و طرح تأسیس و اساسنامه آن را تنظیم کردند؛ اما تا تأسیس رسمی بورس در ایران سال‌های زیادی طی شد تا اینکه بورس اوراق بهادار تهران در بهمن‌ماه سال 1346 بر پایه قانون مصوب اردیبهشت‌ماه 1345 تأسیس شد. تا سال 1382، فعالیت بورس در ایران فراز و فرودهایی را تجربه کرد تا اینکه در راستای تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه که مطابق با آن‌ها شورای عالی بورس موظف به راه‌اندازی و گسترش بورس‌های کالایی در ایران شناخته شده بود، بورس فلزات در شهریورماه 1382 (نخستین بورس کالایی در ایران) و بورس کالای کشاورزی ایران در شهریورماه 1383 فعالیت خود را در اقتصاد کشور آغاز کردند.

    تغییر رویکرد، عامل موفقیت

    در آن زمان، بورس فلزات، بورسی موفق و بورس کالای کشاورزی ناموفق بود تا اینکه در سال 1384، قانون بازار جدید تعیین کرد که بورس‌ها باید به شرکت‌های سهامی تبدیل شده و به‌صورت انتفاعی فعالیت کنند. همچنین بورس کشاورزی نمی‌توانست هزینه‌های خود را تأمین کند و به همین دلیل بر مبنای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب یک آذر 1384، مجلس شورای اسلامی) و با تصویب شورای عالی بورس، شرکت بورس کالای ایران در آذرماه 1385 با منحل شدن بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی تشکیل شد و وظایف این دو بورس به بورس جدید منتقل یافت؛ بورس کالای ایران پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی از مهرماه 1386 کار خود را زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرد.

    با تشکیل بورس کالا، رینگ کشاورزی با معاملاتی پراکنده و بدون استمرار محصولات مواجه می‌شد تا اینکه کم کم نگاه به بورس کشاورزی تغییر کرد و از سال 1393 شاهد تحول در این بازار بودیم. به این ترتیب، رینگی که درصدی بسیار ناچیزی از ارزش کل معاملات بورس کالا را به خود اختصاص می‌داد با روند مثبت دادوستد کالاها روبه رو شد. در سال 1394 بیش از 764 هزار تن محصول به ارزش 9400 میلیارد ریال در بورس کالا معامله شد. این روند در سال 1395 نیز ادامه یافت، به طوری که با معامله 2 میلیون و 510 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش 28 هزار میلیارد ریال رسیدیم که نسبت به سال 94 به ترتیب 229 درصد و 199 درصد رشد کرد.

    از ابتدای سال تا 18 اسفند ماه امسال نیز در آماری قابل قبول دو میلیون و 896 هزار تن محصول به ارزش 32هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است. به این ترتیب حجم و ارزش معاملات محصولات کشاورزی در دوره مذکور، 22 و 19درصد به نسبت سال گذشته افزایش یافته است.

    برچسب ها