عصر خودرو

ایتالیا متحمل تاوان جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا خواهد شد

عصر بازار- جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا درمورد اعمال مالیات گمرکی بر کالاهای وارداتی، بیشترین ضربه را به صادرکنندگان بزرگ مانند ایتالیا وارد می کند.

ایتالیا متحمل تاوان جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا خواهد شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا در پی تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعمال 25 درصد مالیات گمرکی بر روی واردات فولاد و 10 درصد بر روی واردات آلومینیوم، آغاز شد؛ مالیاتی که اعمال آن، به باور ترامپ، حتی بر روی واردات کالا از اتحادیه اروپا امری ضروری برای امنیت ملی آمریکا محسوب می شود، تدبیری که تاوان آنرا صادرکنندگان بزرگ، مانند ایتالیا متحمل خواهند شد.
    به نظر اتحادیه 'کولدیرتی' و بر پایه داده های موسسه ملی آمار ایتالیا (ایستات)، جنگ تجاری میان امریکا و اروپا ، بیش از 40 میلیارد دلار صادرات ایتالیا را به آمریکا به خطر می اندازد؛ صادراتی که در سال 2017 میلادی با افزایش 9.8 درصدی نسبت به سال قبل به یک رکورد تاریخی رسیده بود.

    ** خطر برای ایتالیا
    آمریکا بازار مرجع محصولات ساخت ایتالیا (حتی غذایی و نوشیدنی) در خارج از اتحادیه اروپا به شمار می رود. ظاهرا استراتژی جدید ترامپ با شعار 'اول آمریکا'، تاکنون نخستین تاثیرات خود را با یک سیاست پولی تهاجمی گذاشته که می تواند برای ایتالیا ، حتی در زمینه غذایی گران تمام شود چرا که صادرات غذا و نوشیدنی ایتالیا به آمریکا با 6 درصد رشد در سال 2017 میلادی به 4 میلیارد یورو رسیده بود. امریکا پس از آلمان و فرانسه سومین وارد کننده محصولات غذایی از ایتالیا محسوب می شود.
    به نظر انجمن 'کوداکونز' جنگ گمرکی میان آمریکا و اروپا می تواند در نهایت به زیان خانواده های ایتالیایی نیز تمام شود. واقعیترین خطر نیز افزایش قیمت ها برای مصرف کنندگان نهایی خواهد بود، چرا که قیمت خرده فروشی کالاهای زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.
    صنایع ایتالیایی که از سیاست های محافظتی آمریکا ضربه می خورند نیز باید قیمت های خود را برای جبران سود از دست رفته ، افزایش داده و اقدامات متقابل احتمالی اروپا نیز باعث گرانی قیمت یک سری از کالاهای وارداتی از آمریکا در ایتالیا می شود.

    ** اقدامات متقابل اروپا
    به باور انجمن 'کولدیرتی' واکنش احتمالی اتحادیه اروپا در قبال مالیات های گمرکی آمریکا به شمار زیادی از کالاهای وارداتی ایتالیا از آمریکا شامل آهن، فولاد و چدن (235 میلیون)، قایق های بادی و موتوری (31 میلیون) محصولات کشاورزی (29.6 میلیون) ضربه خواهد زد.
    درخواست حذف اتحادیه اروپا از فهرست کشورهایی که مورد مالیات گمرکی آمریکایی بر فولاد و آلومینیوم قرار می گیرند، با تهدید مراجعه به سازمان تجارت جهانی جهت اقدامات تعادلی همراه بود که می بایست تا 90 روز از اجرای مالیات گمرکی در آمریکا به اجرا گذاشته شود.
    در فهرست سیاهی که اتحادیه اروپا برای اعمال مالیات گمرکی بر کالاهای امریکایی آماده کرده است، کالاهایی مانند لباس (تی شرت، شلوار، کفش ..) که ایتالیا به ارزش 18.6 میلیون یورو از آمریکا وارد می کند، لوازم آرایشی به ارزش 10 میلیون یورو، موتور سیکلت به ارزش 2.5 میلیون یورو وجود دارند. همچنین در میان کالاهای کشاورزی آمریکایی که تحت تاثیر مالیات های گمرکی اروپا قرار خواهند گرفت نیز نوشیدنی های مختلف به ارزش 25 میلیون یورو، آب پرتغال، برنج، تنباکو، سیگار، مایس و غیره دیده می شوند.

    برچسب ها