عصر خودرو

بررسی بازار جهانی آلومینیوم نشان داد؛

افت محسوس قیمت فلز نقره ای

عصر بازار- در هفته گذشته محرک‌های اصلی تغییر قیمت آلومینیوم و بسیاری از فلزات دیگر، همچنان سیاست‌های اخیر تجاری آمریکا بود. هر چند که در اوایل هفته بازار فلزات پایه، خصوصا آلومینیوم، روزهای آرامی را سپری می‌کرد، اما با شدت گرفتن احتمال جنگ تجاری، قیمت فلزات پایه از جمله آلومینیوم، روند نزولی را طی کردند.

افت محسوس قیمت فلز نقره ای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، قیمت نقدی آلومینیوم طی روزهای ابتدایی هفته پیش، تقریبا ثابت باقی مانده بود و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بازار آرامی را طی کرد، اما در ادامه با شدت گرفتن مخالفت کشورهای مختلف علیه افزایش تعرفه‌های گمرکی آلومینیوم و فولاد ایالات متحده در روزهای اخیر، قیمت آلومینیوم و بسیاری از فلزات پایه روندی نزولی را طی کردند. هر چند که طی این روزها حجم معاملات آلومینیوم بیش از سایر فلزات بود.

    این امر باعث شد تا قیمت هر تن آلومینیوم به‌طور میانگین در هفته گذشته با 2.4درصد افت در سطح 2 هزار و 109 دلار قرار بگیرد. همچنین موجودی‌های آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی این هفته، حدود 11 هزار تن کاهش یافت. به‌طور کلی در هفته گذشته، بازار آلومینیوم بعد از روزهای آرام اول هفته، روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت؛ چرا که در پایان این هفته، قیمت هر تن آلومینیوم به کمترین میزان خود از اواخر دسامبر سال 2017 رسید.

    شاخص ارزش دلار نیز طی هفته گذشته، تغییر قابل توجهی نداشت و بین 89.6 تا 90 واحد در نوسان بود؛ هر چند که در روز پنج‌شنبه، 8 مارس، با افزایش 0.61 درصدی به مقدار 90.16 واحد دست یافت. این افزایش در شاخص ارزش دلار، به روند نزولی آلومینیوم نیز بیشتر دامن زد و باعث شد تا آلومینیوم در این روز شاهد بیشترین افت قیمتی در طول هفته گذشته باشد.

    با تصمیم جدی دونالد ترامپ، برای اعمال تعرفه‌های 10 درصدی برای واردات آلومینیوم و تعرفه 25 درصدی واردات فولاد، کانادا و مکزیک اولین کشورهایی بودند که بعد از چین به مخالفت با آن پرداختتند. براساس بیانیه‌های این 2 کشور، این اقدام ایالات متحده نه‌تنها مخالف با قوانین و اصول سازمان تجارت جهانی، بلکه با مفاد قرارداد تجاری نفتا (NAFTA) نیز در تضاد است.

    این در حالی بود که دونالد ترامپ خود پیش از این، قرارداد نفتا را زیر سوال برده بود و آن را تهدیدی علیه ایالات متحده برشمرده بود. به‌دنبال آن، کشورهای اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آسیایی نیز (به‌غیر از چین) مخالفت خود را با چنین اقدامی ابراز کردند. این امر نگرانی‌های زیادی را در بازار ناشی از کشمکش تجاری بین کشورهای مطرح صادرکننده و واردکننده فلزات پایه ایجاد کرد و به‌دنبال آن معاملات بسیاری از این کالاها روندی نزولی به خود گرفت. این روند به‌ حدی بود که با وجود ثبت رکورد معاملات آلومینیوم در روز چهارشنبه، 7 مارس، باز قیمت میانگین روزانه آلومینیوم در این روز نسبت به روز پیشین کمتر شد.

    برچسب ها