عصر خودرو

عضویت احتمالی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی تا ۲ ماه آینده

عصر بازار- وزیر انرژی روسیه گفت، اتحادیه اقتصادی ارواسیایی ممکن است در ماه می از ایران به عنوان یک عضو جدید استقبال نماید.

عضویت احتمالی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیایی تا ۲ ماه آینده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از راشا تودی، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت، اتحادیه اقتصادی ارواسیایی ممکن است در ماه می از ایران به عنوان یک عضو جدید استقبال نماید.

    نواک که ریاست مشترک کمیسیون مشترک ایران و روسیه را بر عهده دارد گفت: «انعقاد یک موافقتنامه موقت جهت ایجاد یک منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی که هم اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد، به وضوح موجب توسیعه بیشتر مبادلات تجاری دوجانبه ما و توسعه همکاری های سرمایه گذاری خواهد شد.»

    مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه هم پیشتر گفته بود، کار بر روی یک موافقتنامه ایجاد منطقه تجارت آزاد بین طرفین که در سال 2015 آغاز شده در آستانه نهایی شدن قرار دارد.

    اتحادیه اقتصادی اوراسیایی که به عنوان یک بلوک تجاری در سال 2015 تشکیل شد، مبتنی بر اتحاد گمرکی کشورهای روسیه، قزاقستان و بلاروس است. بعدا کشورهای ارمنستان و قرقیزستان هم به این اتحادیه پیوستند. در سال 2016، ویتنام به صورت رسمی اولین عضو غیرمنطقه ای این بلوک اقتصادی شد. هدف از تشکیل این اتحادیه تضمین نقل و انتقال آزاد کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار بین کشورهای عضو است.

    در ماه دسامبر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته بود، صربستان نیز ممکن است در آینده بخشی از منطقه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیایی شود.

    برچسب ها