عصر خودرو

پالایشگاه پتروناس مالزی به خرید میعانات گازی پارس جنوبی می اندیشد

عصر بازار- پتروناس مالزی در اندیشه خرید میعانات گازی پارس جنوبی ایران، تلاش آنگولا برای افزایش تولید نفت، توافق اولیه عربستان برای همکاری گازی با شل، احتمال لغو عرضه سهام آرامکو و برنامه دولت چین برای ایجاد «وزارت انرژی»، مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته بود.

پالایشگاه پتروناس مالزی به خرید میعانات گازی پارس جنوبی می اندیشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، شرکت ملی نفت و گاز مالزی (پتروناس) قصد دارد تا سال 2022 میلادی، پالایشگاه خود را در منطقه «کرته» در نزدیکی کوالالامپور به روز رسانی کند.
    این پالایشگاه برای تامین خوراک این تاسیسات، به میعانات گازی برخی کشورها از جمله ایران (پارس جنوبی) و قطر و استرالیا امیدوار است.
    توسعه به روز رسانی این پالایشگاه که تا چهار سال دیگر تکمیل می شود، امکان تولید سوخت هایی با استاندارد یورو پنج را فراهم می کند.

    **عربستان: افزایش تقاضای جهانی برای نفت و گاز با وجود برنامه های کربن زدایی
    رویترز به نقل از «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت و گاز در جهان در بلند مدت با وجود تغییر مسیر به سوی منابع انرژی بدون کربن ادامه یابد.
    به گفته الفالح، جهان در حال حرکت به سوی انرژی های تجدیدپذیر و بدون کربن است اما مصرف نفت و گاز دستکم تا وقتی که بسیاری از ما زنده هستیم، ادامه خواهد داشت.

    **آنگولا 14درصد به تولید نفت اوپک می افزاید
    به گزارش رویترز، شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد که تاسیسات شناور برداشت و ذخیره سازی نفت در آنگولا به زودی به بهره برداری این شرکت خواهد رسید تا در میدان فراساحلی «کامبو» فعالیت کند.
    ظرفیت برداشت نفت از این میدان، 230 هزار بشکه در روز است و این تأسیسات شناور می تواند نیمی از این میزان را تولید کند.
    توتال انتظار دارد این تاسیسات شناور (کشتی) که از سنگاپور به آنگولا، عضو اوپک، فرستاده شده است، در تابستان امسال نخستین محموله نفتی را از این کشور آفریقای غربی برداشت کند و در سال 2018 میلادی نزدیک به 14 درصد به میانگین تولید نفت این سازمان بیفزاید.

    **عربستان برای همکاری گازی با شل به توافق اولیه رسید
    به گزارش رویترز، شرکت دولتی سعودی آرامکوی عربستان با هدف تنوع سازی در صنعت انرژی خود و برداشت گاز، با شرکت انگلیسی-هلندی رویال داچ شل یادداشت تفاهم امضا کرد.
    «بن وان بوردن» مدیرعامل شل گفت: صحبت این همکاری که پیش تر آغاز شده بود، اکنون به مرحله یادداشت تفاهم رسیده و قرار است در پروژه های بالادست و پایین دست گازی در سراسر جهان از جمله عربستان با یکدیگر همکاری کنیم.

    **کمپ: عرضه سهام آرامکو ممکن است برای همیشه لغو شود
    رویترز به نقل از «جان کمپ» تحلیلگر بازار نفت، پیش بینی می کند که با توجه به تاخیر برنامه خصوصی سازی بخشی از سهام سعودی آرامکوی عربستان در دو سال اخیر، ممکن است عرضه سهام آرامکو هیچگاه عملیاتی نشود.
    برنامه فروش سهام این شرکت برای نخستین بار در ژانویه 2016 میلادی اعلام شد اما پس از آن، با افت قیمت های جهانی نفت، این تصمیم تا امروز به تاخیر افتاد.
    به گفته کمپ، گرچه آمادگی های فنی برای واگذاری سهام به طور کامل فراهم شده اما تصمیم درباره تاریخ دقیق فروش به طور مداوم در حال به تاخیر افتادن است و هرچه این تصمیم گیری بیشتر به تعویق بیفتد، احتمال لغو واگذاری سهام در بازار بین المللی بیشتر می شود یا ممکن است سهام تنها در بازار داخلی عرضه شود.

    **چین «ال. ان. جی» صادر کرد
    رویترز به نقل از منابع تجاری گزارش داد: چین که در پایان 2017 میلادی (دسامبر) حجم وسیعی گاز طبیعی مایع یا ال. ان. جی وارد کرده بود، در پی سقوط تقاضای صنعتی برای گاز و افزایش دمای هوا در این کشور، به فروشنده این سوخت پاک در بازار آسیا برای ماه های مارس و آوریل تبدیل شده است.
    ابرشرکت های انرژی چین، در پایان سال گذشته میلادی، با تغییر رویکرد این کشور از ذغال سنگ به گاز طبیعی، با سیل واردات ال. ان. جی و دو برابر شدن قیمت آن روبرو شده بودند.

    **شل از تولید گاز به برداشت نفت شیل روی می آورد
    به گزارش رویترز، «گریگ گودری» رئیس فعالیت های شیل شرکت انگلیسی - هلندی رویال داچ شل اعلام کرد که این شرکت روی افزایش تولید نفت شیل از تأسیسات خود در آمریکا تمرکز کرده و میزان سرمایه گذاری را در تولید گاز طبیعی کاهش داده است.
    به گفته گودری، شل قصد دارد در فاصله سال های 2017 تا 2020 میلادی تولید نفت شیل را در آمریکا و آرژانتین با روزانه 200 هزار بشکه افزایش، به 500 هزار بشکه معادل نفت در روز برساند.
    اکنون بیشتر فعالیت تولیدی شرکت شل، مربوط به گاز طبیعی است که سود پایین ترین نسبت به شیل دارد.

    **چین در اندیشه ایجاد «وزارت انرژی» است
    رویترز به نقل از منابع آگاه و دولتی چین گزارش داد که چین قصد دارد به منظور نظارت بر بخش های نفت، گاز، ذغال سنگ و برق، وزارت انرژی ایجاد کند و با این اقدام، سیاست گذاری کارآمدتری را در این صنعت حکمفرما سازد.
    این نهاد جدید قرار است جایگزین «اداره ملی انرژی» شود که 10 سال پیش ایجاد شد و زیرمجموعه «کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات» در این کشور است، وزارت جدید انرژی، دیگر زیرمجموعه این کمیسیون نخواهد بود و نظارت آن بر سه شرکت دوتی سینوپک، شرکت ملی نفت و کنوک قطعی نیست.

    **گلدمن ساکس همچنان رشد سریع تقاضای جهانی نفت را پیش بینی می کند
    به گزارش رویترز، بانک آمریکایی گلدمن ساکس در برآورد جدید خود، رشد تقاضای جهانی برای نفت را در سال 2018 میلادی با وجود کاهش های اندک اخیر، دوباره یک میلیون و 850 هزار بشکه در روز اعلام و پیش بینی کرد که این رشد در سه ماه دوم سال جاری میلادی، سرعت بیشتری داشته باشد.
    بر اساس اعلام این بانک، با توجه به تحول اقتصاد جهانی در آغاز سال 2018 میلادی، رشد تقاضا در ماه ژانویه بسیار بالا بوده است و کاهش اخیر قیمت های نفت، فصلی است.
    برآورد این بانک نشان می دهد که میزان رشد تقاضا در سال جاری میلادی از افزایش تولید نفت شیل و دیگر تولیدکنندگان غیراوپکی فراتر خواهد بود، به طوریکه در سه ماه سوم منجر به افت سطح ذخایر به کمتر از میانگین پنج سال اخیر و در نهایت رشد بیشتر قیمت می شود.

    برچسب ها