عصر خودرو

پیش‌بینی غم‌انگیز آژانس بین‌المللی انرژی از آینده بازار نفت برای اعضای اوپک

عصر بازار- آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرد تمام افزایش تقاضای نفت طی سال‌های آینده توسط آمریکا، کانادا، برزیل و نروژ تامین خواهد شد وجایی برای افزایش تولید اعضای اوپک باقی نخواهد ماند.

پیش‌بینی غم‌انگیز آژانس بین‌المللی انرژی از آینده بازار نفت برای اعضای اوپک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد 80 درصد کل افزایش تقاضای نفت در جهان طی سال‌های آینده توسط آمریکا تامین خواهد شد.

    در این گزارش آمده است: طی سه سال آینده 80 درصد کل افزایش تقاضای نفت در بازار جهانی توسط آمریکا تامین خواهد شد و مابقی آن از سوی کانادا، برزیل و نروژ به بازار عرضه می‌شود و جایی برای افزایش عرضه اوپکی‌ها باقی نخواهد ماند.

    نکته قابل تأمل این است که اقدام اوپکی‌ها باعث شد تا تولید نفت شیل آمریکا صرفه اقتصادی پیدا کنند. توافق اوپکی‌ها برای پایین نگه داشتن عرضه نفت به بازار جهانی باعث شد تا طی یک سال گذشته قیمت نفت افزایش قابل توجهی را تجربه کنند.

    وزیر انرژی امارات گفت: این حقیقت برای اعضای اوپک پوشیده نیست اگر شما تولیدکننده نفت شیل آمریکا باشید چه کسی شما را باز هم به بازار بازگرداند. این اوپک بود. بدون اوپک در بازار نفت هرج و مرج می‌شد.

    در واقع گزارش جدید آژانس‌بین‌المللی انرژی برای بازار نفت در سال 2018 چشم‌انداز غم‌انگیزی را برای اعضای اوپک طی سه سال آینده پیش‌بینی کرده است چرا که اوپکی‌ها امیدوارند تا بتوانند به اجرای توافق پایین نگهداشتن عرضه طی سال جاری پایان دهند.

    بنا به گفته کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به افزایش تولید نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک و به خصوص آمریکا این احتمال وجود دارد که اوپک به دنبال راهی باشد تا بتواند تولید نفت خود را به گونه‌ای افزایش دهد که قیمت‌ها کاهش نیابد.

    به طور کلی این افزایش تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک می‌تواند این کارتل را مجبور کند تا توافق کاهش عرضه خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند که این بدان معناست که اوپکی‌ها خود به دست خود دستبند زده و حتی بخشی از سهم خود از بازار جهانی را به شیل آمریکا تحویل دهند.

    البته هنوز مشخص نیست که اوپکی‌ها چگونه به این مسئله واکنش نشان خواهند داد اما پرواضح است حتی افزایش تولید نفت اوپکی‌ها به صورت تدریجی مشکلات خود را خواهد داشت.

    آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود پیش‌بینی کرده است تقاضای نفت اوپک با ورود نفت کشورهای غیر عضو اوپک به بازار طی سال‌های آینده به تدریج کاهش خواهد یافت.

    آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است طی 5 سال آینده تولید نفت اعضای اوپک تنها 750 هزار بشکه روزانه افزایش خواهد یافت که این میزان افزایش با پیش‌بینی کاهش 700 هزار بشکه‌ای تولید نفت ونزوئلا سطح تولید این گروه نفتی را تقریبا ثابت نگاه خواهد داشت.

    آژانس‌بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است تا سال 2023 تقاضای نفت در بازار جهانی 6.9 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که بیش از نیمی از این میزان از سوی چین و هند خواهد بود.

    این آژانس معتقد است از 6.9 میلیون بشکه افزایش تقاضاحداقل 3.7 میلیون بشکه معادل60 درصد افزایش تقاضا نسبت به میزان کنونی توسط آمریکا تامین خواهد شد.

    آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود تاکید کرده است با توجه به روند روزافزون روی آوردن کشورها به استفاده از خودروهای الکتریکی در آینده شرکت‌های پتروشیمی نقش‌آفرین اصلی در تعیین قیمت نفت در بازار خواهند بود.

    البته آژانس بین‌المللی انرژی مبنای پیش‌بینی خود را افزایش شدید تولید نفت شیل در آمریکا قرار داده است اما در غیر این صورت آینده بازار شرایط متفاوتی را طی خواهد کرد.

    کاهش شدید سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید نفت که در پی سقوط قیمت در سال 2014 اتفاق افتاد در حال بروز دادن تاثیرات خود است.

    این آژانس در گزارش خود آورده است: البته افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی تولید نفت در جهان آغاز شده است اما هنوز به سطوح گذشته خود بازنگشته است که این بدان معنی است که در آینده نزدیک شاهد ورود نفت تولیدی پروژه‌های جدید به بازار خواهیم بود که این مسئله می‌تواند به بروز مشکل در بازار منجر شود.

    آژانس‌بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده سالانه به طور طبیعی 3 میلیون بشکه روزانه از تولید نفت میادین کنونی کاهش می‌یابد.

    فتیح بیرول مدیر آژانس‌بین‌المللی انرژی طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که آمریکا طی 5 سال آینده پیشتاز اصلی افزایش تولید نفت در آمریکا خواهد بود اما ما بارها گفته‌ایم که کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی به کاهش سالانه 3 میلیون بشکه از تولید نفت میادین موجود منجر خواهد شد و جهان نیاز دارد تا با افزایش تولید این میزان را جبران کند.

    برچسب ها