عصر خودرو

رشد تولید نفت آمریکا امسال تمام رشد جهانی تقاضا را می‌بلعد

عصر بازار- اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد تولید نفت این کشور امسال تمام رشد مصرف جهانی نفت را خواهد بلعید.

رشد تولید نفت آمریکا امسال تمام رشد جهانی تقاضا را می‌بلعد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده که تولید نفت این کشور امسال تمام رشد مصرف جهانی نفت را خواهد بلعید.

    این اداره همچنین پیش بینی کرده که کل تولید نفت خام و میعانات این کشور در سال 2018 میلادی رشدی 2 میلیون بشکه ای را تجربه کند. در همین بازه زمانی، انتظار می رود میزان مصرف جهانی تنها 1.7 میلیون بشکه در روز رشد کند و این بدان معناست که رشد تولید آمریکا کل رشد تقاضا را خواهد بلعید.

    جهش تولید نفت شیل آمریکا در سال جاری مشابه جهش های قبلی است یعنی زمانی که تولید این کشور در سال 2012، یک میلیون بشکه، در سال 2013، 1.2 میلیون بشکه و در سال 2014 میلادی 1.8 میلیون بشکه افزایش یافت. این بار نیز اتفاق مشابهی تکرار خواهد شد.

    بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، پیش بینی شده که میزان مصرف جهانی نفت در فاصله سال های 2017 تا 2020 به 3.7 میلیون بشکه در روز برسد. در این مدت تولید نفت آمریکا تقریبا 3 میلیون بشکه در روز رشد خواهد داشت، و برزیل نیز 700 هزار بشکه به تولید خود اضافه خواهد کرد.

    رشد تولید آمریکا، برزیل، کانادا و نروژ که همگی کشورهای خارج از توافق کاهش تولید هستند، بدین معناست که بازار جهانی نفت تا سال 2020 همچنان در وضعیت مازاد عرضه باقی خواهد ماند.

    در نتیجه، آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تقاضا برای نفت اوپک در سال 2018 اندکی کاهش یابد، در سال 2019 ترمیم شود و سپس در سال 2020 مجددا افت کند.

    همچنین بر اساس پیش بینی آژانس از وضعیت بازار در میان مدت، حداقل تا سال 2021 یا 2022 خبری از رشد پایدار تقاضا برای نفت اوپک نخواهد بود. حتی این چشم انداز ممکن است برای اوپک خوش بینانه بوده باشد زیرا احتمالا میزان رشد تولید غیراوپکی ها کمتر از حد واقعی برآورد شده و میزان رشد مصرف جهانی بالاتر از حد واقعی برآورد شده است و هر دوی اینها می تواند منجر به کاهش تقاضا برای نفت اوپک شود.

    برچسب ها