عصر خودرو

مثلث اخبار مهم صادرات نفت ایران چه بود؟

عصر بازار- افزایش یک میلیونی تولید و صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه پس از برجام، در کنار صادرات ۷۷۷ میلیون بشکه ای نفت ایران در سال ۲۰۱۷ و همچنین افزایش قیمت نفت خام سبک ایران در ماه فوریه برای نخستین بار و رسیدن به مرز ۶۳ دلار برای هر بشکه، مثلث اخبار مهم صادرات نفت ایران را تشکیل داده است.

مثلث اخبار مهم صادرات نفت ایران چه بود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آمار و ارقام می‌گویند ایران در سال 2017، 777 میلیون بشکه نفت صادر کرد. مقاصد نفت ایران کشورهای آسیایی و اروپایی بودند. سهم صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی 62 درصد و به کشورهای اروپایی 38 درصد بود. همچنین طبق آمار ایران در سال 2017 روزانه حدود دو میلیون و 130 هزار بشکه نفت صادر کرده و میانگین قیمت فروش نفت و میعانات گازی ایران نیز در سال 2017 حدود 52 دلار برای هر بشکه بوده است.

    البته واردات نفت خام خریداران بزرگ آسیایی از ایران در ژانویه سال 2018 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.3 درصد افزایش یافته است. بر این اساس چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ماه میلادی گذشته مجموعا 1.70 میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کردند که بالاترین میزان واردات از اکتبر سال گذشته بود. این میزان واردات، اندکی بیشتر از میانگین واردات 1.67 میلیون بشکه در روز این خریداران در سال 2017 بود .در این میان میزان واردات نفت چین از ایران در ژانویه سال 2018 نسبت به ژانویه سال گذشته 85.9 درصد رشد کرد و به 748 هزار و 715 بشکه در روز رسید.
    در جمع بندی بررسی وضعیت صادرات نفت ایران باید گفت ایران در ماه فوریه (بهمن - اسفند ماه) موفق شد حدود 2 میلیون و 600 هزار بشکه نفت را به مقاصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کند که از این میزان حدود 2 میلیون و 160 هزار بشکه نفت خام و 430 هزار بشکه میعانات گازی بود که به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرد که درصد کشورهای آسیایی و اروپایی به ترتیب حدود 60 به 40 درصد بود که تفاوت کوچکی نسبت به سال گذشته داشت.

    برچسب ها