عصر خودرو

تراز تجاری بهمن ماه مثبت شد

عصر بازار- گمرک جمهوری اسلامی ایران از رشد بیش از ۵۳ درصدی صادرات کشور در بهمن ماه با ارزش ۶ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار نسبت به دی ماه خبر داد که تراز تجاری ایران را دوباره مثبت کرده است.

تراز تجاری بهمن ماه مثبت شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد صادرات بهمن ماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه پارسال به لحاظ ارزشی حدود پنج درصد و به لحاظ وزنی حدود یک درصد با رشد همراه بود.
    صادرات سه میلیارد و 972 میلیون دلاری در دی ماه نیز نسبت به آذرماه یعنی ماه پیش از آن، 26 درصد رشد کرد.
    از آغاز زمستان امسال تراز تجاری، روند رو به بهبود داشت؛ چنانچه تراز تجاری از منفی 2 میلیارد دلار در آذرماه به منفی یک میلیارد و 262 میلیون دلار رسید و سپس در بهمن ماه از منفی به مثبت تبدیل شد.
    با توجه به اینکه ارزش صادرات در بهمن ماه امسال 6 میلیارد و 78 میلیون دلار و ارزش واردات چهار میلیارد و 852میلیون دلار بود بنابراین تراز تجاری کشور در یازدهمین ماه سال، مثبت یک میلیارد و 226 میلیون دلار شد.
    در 11 ماه منتهی به بهمن امسال 117 میلیون و 959 هزار تن کالا به ارزش 41 میلیارد و 690 میلیون دلار صادرات رقم خورد.

    * رشد پنج درصدی صادرات غیرنفتی
    کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در 11 ماهه امسال نشان می دهد صادرات غیرنفتی حدود پنج درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت.
    در 11 ماهه امسال صادرات غیر نفتی کشور 41 میلیارد و 690 میلیون دلار بود؛ در حالی که در 11 ماهه پارسال 39 میلیارد و 719 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شد.
    بنابراین افزایش 4.96 درصدی صادرات در 11 ماهه نوید بهبود وضعیت صادرات در سال 1396 را می دهد.
    در شرایطی ارزش صادرات غیر نفتی در 11 ماهه به 41 میلیارد و 690 میلیون دلار رسید که در سال 1388 کل ارزش صادرات کشور 25 میلیارد و 596 میلیون دلار بود؛ یعنی صادرات نسبت به هشت سال گذشته 16 میلیارد و 94 میلیون دلار افزایش یافت.
    براساس این گزارش، در 11 ماهه امسال 117 میلیون و 959 هزار تن کالاهای صادراتی غیرنفتی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 0.81 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
    تا پیش از الکترونیک شدن گمرک میانگین زمان لازم برای طی تشریفات صادرات، هفت روز بود که اکنون با راه اندازی سامانه های الکترونیک این زمان در رویه صادرات به کمتر از یک روز کاهش یافته است.
    در گذشته باید 9 مرحله یعنی دریافت مجوز از سازمان های مربوط، احراز هویت و ماده 7، مراجعه به گمرک و تایپ اظهارنامه، کارشناسی، ارزیابی، توزین و در نهایت خروجی کالا از انبار و گمرک خروجی و اعلام وصول صادرات با تحویل اسناد کاغذی طی می شد اما اکنون حتی اظهار الکترونیکی صادرات به گمرک در مرز خروجی انجام می شود.
    همچنین با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، اطلاعات همه کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.

    برچسب ها