عصر خودرو

ازسرگیری تخفیف‌های نفتی در رقابت نفس‌گیر بازار

عصر بازار- شرکت آرامکو قیمت فروش رسمی برای نفت "عرب لایت" تحویل در آوریل را به میزان ۵۵ سنت کاهش داد و به ۱.۱۰ دلار در هر بشکه بالای قیمت پایه خاورمیانه رساند، این در حالی است که ایران نیز تخفیف یک دلاری را برای هندی ها در فروش نفت اختصاص داده است.

ازسرگیری تخفیف‌های نفتی در رقابت نفس‌گیر بازار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، شرکت آرامکو قیمت فروش رسمی نفت "عرب لایت" برای تحویل در آوریل را به میزان 55 سنت کاهش داد و به 1.10 دلار در هر بشکه بالای قیمت پایه خاورمیانه رساند. این نخستین کاهش قیمت از سوی این شرکت دولتی از اوت سال گذشته به شمار می‌رود.

    آرامکو همچنین قیمت ژانویه را به بالاترین میزان در سه سال گذشته افزایش داد و آن را برای دو ماه بعد حفظ کرده بود.بر اساس نظرسنجی بلومبرگ، انتظار می‌رفت آرامکو قیمت فروش را 45 سنت در هر بشکه کاهش دهد.

    تقاضا برای نفت معمولا در چند ماه نخست سال که پالایشگاه‌ها به فعالیت‌های تعمیراتی می‌پردازند کمتر می‌شود. تقاضا برای بنزین و سایر سوخت‌های حمل و نقل معمولا در طول تابستان که فصل رانندگی در آمریکای شمالی است، افزایش پیدا می‌کند. قیمت نفت از زمانی که اوپک و متحدانش توافق محدودیت عرضه را در ژانویه سال 2017 به اجرا گذاشتند، بالا رفته است.

    آرامکو قیمت نفت برای منطقه اروپای شمال غربی و مدیترانه را کاهش داد و قیمت گریدهای لایت و اکسترا لایت برای آمریکا را کمتر کرد.

    تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای با محموله‌های نفت از آمریکای لاتین، شمال آفریقا و روسیه برای خریداران در آسیا رقابت می‌کنند. تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس عمدتا تحت قراردادهای بلندمدت برای پالایشگاه‌ها  نفت عرضه می‌کنند. اکثر شرکتهای نفتی دولتی خلیج فارس قیمت نفت خود را نسبت به قیمت پایه اندکی بالاتر یا با تخفیف می‌فروشند. برای آسیا، قیمت پایه، میانگین گریدهای نفت عمان و دوبی است.

    این گزارش حاکی است همچنین با وجود تهدید ناشی از احتمال بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، ایران نیز در تلاش است تا با اعطای امتیازاتی، جذابیت نفت خام خود برای مشتریان آسیایی را افزایش دهد.

    از زمان لغو تحریم ها در سال 2016، ایران بر اساس یک فرمول مشخص تخفیف هایی را در کرایه حمل محموله های نفتی به هند ارائه می داد که معادل 105 درصد از ارزیابی پلاتس بود.

    در سال مالی 18-2017، تهران میزان تخفیف ارائه شده را از 80 درصد به 62 درصد این فرمول کاهش داد، اما به گفته 3 منبع آگاه، تهران اخیرا پیشنهاد کرده که اگر پالایشگاه های هندی خرید نفت از ایران را افزایش دهند، میزان تخفیف ها مجددا افزایش یابد.

    یک منبع اگاه گفت: «اکنون آنها تخفیفی 100 درصدی را پیشنهاد کرده اند که معادل 105 درصد ارزیابی کرایه حمل بار پلاتس است.»

    در بازه زمانی آوریل تا ژانویه، یعنی 10 ماهه نخست سال مالی جاری، خرید نفت هند از ایران با حدود 17 درصد کاهش به حدود 442 هزار و 800 بشکه در روز رسید.

    پالایشگاه های نفت هند در اعتراض به اقدام تهران مبنی بر اعطای امتیاز توسعه میدان فرزاد ب به شرکت های روسی به جای شرکت های هندی، خرید نفت از ایران را کاهش داده اند.

    وزیر نفت هند بدون ارائه توضیح بیشتر به خبرنگاران گفته است: «ما نسبت به دیگر تولید کنندگان بزرگ، مشوق های خوبی (از ایران) گرفته ایم. اگر ما از ایران نفت بخریم منتفع خواهیم شد...ما خرید نفت از ایران را نسبت به سال مالی جاری افزایش خواهیم داد.»

    برچسب ها