عصر خودرو

معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی:

اثرگذاری آمریکا و چین بر بازار کامودیتی

عصر بازار- بازار کامودیتی در هفته گذشته، تحت تاثیر چند عامل اساسی با تغییرات اساسی رو به رو بوده است. این عوامل شامل وضع تعرفه سنگین برای واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا ، گزارش اقتصادی چین در خصوص فعالیت های صنعتی که ضعیف تر از انتظارات بوده و دیگری ، احتمال تمدید محدودیت های زیست محیطی و تشدید سخت گیری بر واردات سایر ضایعات به چین است.

اثرگذاری آمریکا و چین بر بازار کامودیتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، سید فرهنگ حسینی، معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی در خصوص عوامل موثر بر روند قیمت کامودیتی ها در هفته گذشته ابراز داشت: بیشترین تاثیر، ناشی از آمارهای ضعیف چین و تعرفه های جدید واردات آمریکا بوده که عمدتا سبب نزولی شدن قیمت فلزات اساسی در پایان هفته پیش شده است. قیمت فلز روی به حدود سه هزار و 200 دلار کاهش یافته که 300 دلار کمتر از سقف اخیر است. با این حال ، موجودی انبارها ، به جز LME با رشد روبرو شده است.

    وی افزود: قیمت فلز مس نیز در محدوده هفت هزار دلار نوسان داشته است و همچنان انتظار کمبود عرضه در این محصول وجود دارد.

    حسینی در ادامه بیان داشت: آثار وضع تعرفه، سبب ایجاد واکنش هایی در بازار فولاد شده است. با وجودی که صادرات محصولات فولادی چین به آمریکا اندک است ، اما حجم بالایی از این کالا به کشورهایی صادر می شود که پس از فرآوری، مجددا به ایالات متحده صادر می شوند.

    معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی در ادامه اعلام داشت: در این بین، مسائل زیست محیطی چین وزن بیشتری داشت و سبب تقویت قیمت فولاد شد. این رشد ، نتوانست مانع از کاهش قیمت سهام شرکت های فولادی در اکثر کشورهای جهان شود. روند بازار داخلی نیز مشابه بوده و کاهش قیمت را در گروه فولادی شاهد بودیم. با این حال ، قیمت فروش شمش فولاد در بورس کالا فاصله قابل توجهی به قیمت های جهانی دارد و انتظار می رود که رشد قیمتی رخ دهد و در پی آن ، بتوان شاهد رشد سودآوری فولادی ها بود.

    وی در پایان خاطرنشان ساخت: وضع محدودیت های جدید در خصوص ضایعات پلاستیک نیز سبب تقویت قیمت محصولات پلیمری در چند هفته اخیر شده است. قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن در چند هفته اخیر ، در سقف سه ساله قرار گرفته است که رشد قیمت نفت ، از مهمترین عوامل این موضوع بوده است.

    برچسب ها