عصر خودرو

تفاهم نامه ایمیدرو و یونانی ها جهت تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم

عصر بازار- دکتر مهدی کرباسیان - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) - در گفت و گوی اختصاصی با می متالز گفت: اخیراً با یک شرکت یونانی تفاهم نامه ای امضا نموده ایم و آنها موافقت کرده اند تا برای تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم با ایمیدرو به طور مشارکتی سرمایه گذاری نمایند.

تفاهم نامه ایمیدرو و یونانی ها جهت تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از می متالز، مشروح مصاحبه به شرح زیر است:

    جناب دکتر کرباسیان برخی از عدم توجه به بحث تیتانیوم در مقایسه با مباحث دیگر به عنوان مثال سنگ آهن و فولاد و ... گله مند هستند، آیا می توانید کمی در مورد تیتانیوم و آخرین وضعیت آن صحبت کنید؟

    بله هفته گذشته جلسه ای در مورد پیشرفت تیتانیوم داشته و خوشبختانه طراحی مهندسی در مورد کنسانتره تمام شده و پیش بینی ما این است که خرید ماشین آلات نیز آغاز شود و در بحث سرباره نیز با یک شرکت اروپایی در حال پیگیری و پیشرفت است. این موارد بیشترین نگرانی ما بود که الحمدلله برطرف گردیده است و اینها خبر خوشی بود که در جلسه مذکور به ما داده شد. گذاشتن سفارشات آغاز گردیده و پیش بینی ما این  است که در شش ماهه اول سال 1397 این پروژه دفعتاً با پیشرفت خوبی مواجه گردد. در رابطه با تامین مالی باید بگویم که پیش پرداخت با وجود تمام محدودیت ها توسط ایمیدرو انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در حال نهایی کردن اوراق مشارکت با بانک تجارت هستیم و امیدواریم که دراوایل سال 97 اوراق مشارکت نیز چاپ و توزیع گشته و منابع مالی این پروژه نیز تامین گردد.
    جناب دکتر در مورد نفلین سینیت آیا با کانادایی ها به توافق رسیده اید؟

    خیر در حال حاضر یک شرکت ایرانی-کانادایی برای انجام این پروژه اعلام آمادگی نموده است. گروهی نیز در روسیه با شرکت های روسی در حال مذاکره هستند و تمام تلاش ما درجهت انجام این پروژه است.
    آیا ایمیدرو در خصوص انجام این پروژه جدی است؟

    بله البته ما از ابتدا جدی بوده ایم اما دو مشکل اساسی وجود دارد که باید برطرف گردد. اول مساله فناوری آن است. همانطور که می دانید اتوتک طراحی را انجام داده و قبلا نیز روس ها این کار را انجام داده اند. می دانید که روس ها تنها کشوری در دنیا هستند که در مورد نفلین سینیت کار کرده اند و متاسفانه شرکت روسال Rusal  به دلیل عرضه سهامش در بورس نیویورک و وجود محدودیت ها به ایران برای انجام این پروژه نیامد. دومین مساله بحث مالی و فاینانس پروژه است. سرمایه مورد نیاز برای این کار حدود 800 میلیون تا 1 میلیارد یورو است و نیاز به سرمایه گذاری دارد.
    آیا این مساله که مسئولین جهت ایجاد یک اسملتر و صنایع بالادستی در این منطقه اصرار دارند، صحیح است؟

    در ابتدا باید اصل مساله که مواد اولیه است حل کنیم سپس به دیگر مسائل خواهیم پرداخت.
    سوال آخر بنده در مورد تولید آلومینیوم است آیا تا سال 1404 به میزان 1.5 میلیون تن خواهیم رسید یا خیر؟

    ما اخیراً با یک شرکت یونانی تفاهم نامه ای امضا نموده ایم و آنها موافقت کرده اند تا برای تولید 300 هزار تن آلومینیوم با ایمیدرو به طور مشارکتی سرمایه گذاری نمایند و ان شاالله در تلاشیم و به محض پیشرفت اطلاع رسانی خواهیم نمود.

    برچسب ها