عصر خودرو

اوراق بدهی چیست؟

عصر بازار- «اوراق بدهی چیست» شماره ۳ به توضیح اوراق اجاره پرداخت و در این شماره به یک اوراق دیگر بدهی، یعنی اوراق مرابحه می‌پردازیم. یکی دیگر از انواع اوراق دارای کوپن، اوراق مرابحه هستند که تا حد زیادی نحوه انتشار آن‌ها به اوراق اجاره شبیه است.

اوراق بدهی چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، یکی از انواع رایج این اوراق، اوراق مرابحه تامین مالی است که در آن بانی برای تامین مالی خرید کالا یا مواد اولیه از طریق نهاد واسط اقدام به انتشار اوراق می‌کند. نهاد واسط، وجوه را از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری و به وکالت از سوی آنها کالای مورد نیاز بانی را به صورت نقد خریداری می‌کند و به صورت نسیه (قسطی) با قیمت بالاتر به بانی می‌فروشد.
    اوراق مرابحه دیگری هم وجود دارند که با اهداف مختلفی منتشر می‌شوند که اوراق مرابحه با هدف تامین نقدینگی، تشکیل سرمایه شرکت‌های تجاری و رهنی از انواع دیگر آن‌ها هستند.
    نهاد واسط، مالکیت دارایی را به دارندگان اوراق منتقل می‌کند. در اوراق مرابحه نیز مشابه اوراق اجاره، سرمایه‌گذاران به میزان سهم خود از اوراق، مالک دارایی می‌شوند.
    سود حاصل از سرمایه‌گذاری، همان مبالغی است که خریداران اوراق در طول دوره، بابت فروش دارایی به صورت نسیه (قسطی) به بانی، از نهاد واسط دریافت می‌کنند. شرکت (بانی) در زمان سررسید با پرداخت اصل پول، مالک دارایی می‌شود.
    به عنوان مثال، شرکت "بناگستر کرانه" را در نظر بگیرید؛ این شرکت برای خرید نفت کوره، اقدام به تامین مالی با انتشار اوراق مرابحه "کرانه99" (به واسطه نهاد واسط) کرده است.
    1: ابتدا نهاد واسط با انتشار اوراق، منابع مالی مورد نیاز را جمع‌آوری کرد.
    2: نهاد واسط، این منابع را صرف خرید نفت کوره کرد.
    3: پس نهاد واسط، نفت کوره را از فروشنده تحویل گرفت.
    4:  نهاد واسط، نفت کوره را به بانی (شرکت بناگستر کرانه) تحویل داد.
    5: شرکت بناگستر کرانه به ازای خرید نسیه نفت کوره، باید نسبت به قیمت خرید آن مبالغ بیشتری را پرداخت کند و سودی که این شرکت در مواعد پرداخت سود، می‌‌پردازد، اختلاف قیمت خرید نسیه نفت کوره و خرید اولیه آن است.
    6: سرمایه‌گذاران که به ازای سهم خود از اوراق، مالک دارایی (نفت کوره) هستند، سود پرداختی شرکت را از طریق نهاد واسط دریافت می‌کنند.
    7: در پایان دوره، نهاد واسط به نمایندگی از سرمایه‌گذاران، نفت کوره را به همان قیمتی که در ابتدا از فروشنده خریداری کرده است، به شرکت می‌فروشد و اصل پول خریداران اوراق را ب

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو