عصر خودرو

چگونه واردکنندگان تعرفه‌ها را دور زدند؛

واردات فولاد ممزوج به جای فولاد غیرممزوج در سال ۹۴ برای دور زدن تعرفه‌ی واردات

عصر بازار- طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۴ میزان واردات فولاد و محصولات فولادی کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۳ با وجود افزایش ۳.۴ درصدی از نظر وزنی، از نظر قیمت دلاری ۲۲.۴ درصد کاهش یافته و به ۲.۶ میلیارد دلار رسیده است.

واردات فولاد ممزوج به جای فولاد غیرممزوج در سال ۹۴ برای دور زدن تعرفه‌ی واردات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از جامعه خبری الف ،نکته‌ی جالب توجه در ترکیب محصولات وارداتی کشور در سال 1394، در مقایسه با سال 1393، چرخش واردکنندگان به سمت واردات «محصولات تخت‌نورد از فولاد ممزوج» است. در واقع در سال گذشته تقریبا واردات تمامی محصولات فولادی با کاهش چشمگیری همراه بوده به استثناء «محصولات تخت‌نورد با پهنای بیشتر از 600میلیمتر از فولاد ممزوج» که میزان واردات آن از 165 میلیون دلار در سال 1393 به 937 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است. در جدول زیر میزان واردات محصولات فولادی به تفکیک انواع محصولات آن در دو سال گذشته نشان داده شده‌ است.

    همانطور که از جدول بالا مشخص است میزان واردات کل محصولات فولادی 22 درصد کاهش یافته اما واردات ورقه‌های فولادی ممزوج با افزایش چشمگیری همراه بوده و 1.7 میلیون تن افزایش یافته است.

    واردکنندگان فولاد تا پیش از سال 1394 عمده فولاد وارداتی خود را تحت فصل تعرفه 7208 و با عنوان «محصولات گرم نورد با پهنای بیشتر از 600میلیمتر از فولاد غیرممزوج» وارد می‌کردند، اما در سال گذشته این روند تغییر کرده و عمده‌ی واردات فولاد تحت فصل 7225 و با عنوان «محصولات گرم نورد با پهنای بیشتر از 600میلیمتر از فولاد ممزوج» وارد شده‌است.

    علت این تغییر روند در میزان تعرفه ورودی محصولات فولادی نهفته است. به دلیل فشار تولیدکنندگان فولاد بر مسئولین مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد، از ابتدای سال 1394 میزان تعرفه واردات اغلب محصولات فصل 7208، که عمده‌ی واردات فولاد در قالب این کد انجام می‌گرفت، از 4 درصد به 15 درصد افزایش یافت تا کمکی به تولید داخل فولاد باشد. اما تعرفه محصولات فصل 7225 بدون تغییر و در همان میزان 4 درصد باقی ماند و همین مسئله باعث شد واردکنندگان فولاد بخشی از محصولات وارداتی خود را در قالب فصل تعرفه‌ای 7225 واردکنند تا از گزند افزایش تعرفه وارداتی در امان باشند.

    فولاد ممزوج در واقع فولادی است که خالص نباشد و حد و مرز دقیقی برای خلوص آن در نظر گرفته نشده است. بنابراین واردکنندگان می‌توانند با اضافه کردن مقدار بسیار کمی کربن به فولاد، پیش از واردات، به طور رسمی فولاد خود را ممزوج نمایند و در زمان واردات تعرفه واردات کمتری بپردازند. سادگی افزودن کربن به فولاد موجب شد در سال گذشته واردکنندگان فولاد بخش عمده‌ی واردات خود را از این طریق انجام بدهند.

    برای رفع این مشکل در تعرفه‌های واردات مصوب برای سال 1395 میزان تعرفه واردات انواع فولاد ممزوج و غیر ممزوج برابر شده و 20 درصد در نظر گرفته شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد در سال جدید واردکنندگان فولاد دیگر نمی‌توانند با استفاده از فصول تعرفه‌هایی که میزان حقوق ورودی کمتری دارند، قانون را دور بزنند و حقوق ورودی کمتری بپردازند.

    برچسب ها