عصر خودرو

آثار مالی اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم بر اقتصاد آمریکا

عصر بازار- اگر دولت ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه اعمال کند، این مساله می‌تواند منجر به کاهش سود بسیاری از شرکت‌های آمریکایی شود و بهای مصرف کننده را افزایش دهد.

آثار مالی اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم بر اقتصاد آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- تهدید کرده است تعرفه 25 درصدی روی واردات فولاد و 10 درصدی را برای آلومینیوم اعمال خواهد کرد و هیچ کشوری از این قاعده معاف نخواهد بود. تحلیلگران هشدار داده‌اند برنامه دولت ترامپ فاقد اطلاعات کافی است و تعرفه‌ها می‌توانند به تولیدکنندگان آمریکایی صدمه بزنند.

    به دلیل این که عمده آلومینیوم مورد نیاز آمریکا از راه واردات تامین می‌شود، هزینه‌ها افزایش خواهد یافت. خودروسازان آمریکایی یکی از گروه‌هایی خواهند بود که بیشترین آسیب را متحمل می شوند. به گفته استاتیستا، 26 درصد تقاضای فولاد آمریکا مربوط به خودروسازان است و این بخش پس از بخش ساخت و ساز با 40 درصد، دومین بازار بزرگ فولاد آمریکا به شمار می رود.

    تعرفه‌ها همچنین می‌توانند روی غذای آمریکایی‌ها نیز اثرگذار باشند. جان مادرسل- مسئول بخش تحقیقات شرکت " آی اچ اس مارکیت" گفت تعرفه‌ها می‌توانند در سال 2018 بهای قوطی های آلومینیومی را تا 6.7 درصد افزایش دهند، در حالی که انتظار می رود افزایش قیمت این ماده بدون اعمال تعرفه ها 2.3 درصد باشد. وی گفت: این که مشخص کنیم این افزایش قیمت تا چه حد بر مصرف کننده نهایی اثر خواهد داشت کار سختی است.

    یکی از نگرانی‌ها در بین سرمایه‌گذاران این است که تعرفه ها، اولین گام به سمت یک جنگ تجاری وسیع‌تر با کشورهای درگیر در این موضوع باشد، مساله‌ای که به گفته استراتژیست ها باعث خواهد شد برآوردهای درآمد خود را مجددا ارزشیابی کنند.

    برچسب ها