عصر خودرو

انتظارات دلاری نادرست

عصر بازار: سخنگوی دولت اعلام کرده است که قیمت دلار به زودی کاهش می‌یابد.

انتظارات دلاری نادرست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، درباره این اظهارات که ظاهرا تحت تأثیر جریان سازی رقبا صورت گرفته، یادآوری نکاتی ضروری است.

    ١- جوسازی رقبای دولت به گونه‌ای است که گویی التهابی در بازار دلار ایجاد شده است در حالیکه این نوع القائات خلاف واقع است. آنچه در اقتصاد، مخرب است جهش دلار است که نمونه آن در اواخر دولت قبل تجربه شد. برعکس، افزایش نرخ دلار متناسب با تورم ضروری است چرا که از جهش آینده جلوگیری می‌کند.

    ٢- اگر انتقادی به دولت وارد باشد اتفاقا به دلیل جلوگیری از افزایش متناسب با تورم قیمت دلار است؛ چرا که نظام ارزی کشور بر اساس تمام سیاستهای رسمی اعلام شده «شناور مدیریت شده» است نه نظام تثبیتی.

    ٣-سیاستهای اقتصادی باید با هم سازگاری داشته باشند. اگر در دولت کسی هست که به هر دلیلی از جمله دلایل سیاسی، افزایش نرخ دلار حتی در همین حد کمتر از تورم را صلاح نمی‌داند نباید از بد‌ترین شکل انبساط پولی یعنی کاهش دستوری نرخ سود بانکی حمایت کند که حاوی علامت مخربی برای سفته بازی دلار است.

    4-اقتصاد کشور از تعدد انتظارات موجود رنج می‌برد و دولت محترم نباید بر تعداد این انتظارات بیفزاید. دو سال است که انتظار برای فرجام مذاکرات، باعث مشکلات متعددی شده است که آخرین آن به اذعان دولت، رکود تقاضاست. انتظارات برجامی را چاره‌ای نیست اما آیا ایجاد انتظارات کشدار خودساخته برای نرخ سود بانکی یا نرخ دلار را هم چاره‌ای نیست؟

    5- حرمت استقلال بانک مرکزی در دولت قبلی شکسته شد تا حدی که فرمان کاهش دستوری نرخ سود بانکی حتی در حین مسافرت خارجی هم صادر می‌شد. حداقل توقع این است که در این دولت، احترام به حریم کار‌شناسی حفظ شود و اعلام سیاستهای پولی و ارزی همانند تمام دنیا به دستگاه کار‌شناسی مربوطه یعنی بانک مرکزی محول شود.

    *علی میرزاخانی

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو