عصر خودرو

دیدگاههای مثبت اعضای اوپک، از نوسانات قیمت نفت جلوگیری کرد

عصر بازار- بازار نفت در پی برخی حوادث تلخ و شیرین هفته گذشته، شاهد نوسان قیمت این محصول بود اما اظهارنظرهای مثبت اعضای اوپک درباره روند توافق کاهش تولید، از نوسان بیشتر قیمت جلوگیری کرد.

دیدگاههای مثبت اعضای اوپک، از نوسانات قیمت نفت جلوگیری کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معتقدند که بازار نفت زودتر از انتظارها به توازن می رسد.
    منابع آگاه، از روند مذاکرات میان اعضای این سازمان و متحدانش خبر دادند که این مذاکرات حکایت از آن دارد که مازاد عرضه نفت سریعتر از حد انتظار در حال کاهش است.
    بر اساس خبرهای رسیده از این مذاکرات، بازار جهانی نفت پس از حدود چهار سال مازاد عرضه، در نهایت، در سه ماه دوم یا سوم امسال به توازن خواهد رسید که زودتر از زمانی است که پیش تر توسط این سازمان برآورد شده بود.
    این نتیجه گیری پس از آن صورت گرفت که قیمت نفت به بالای 70 دلار در هر بشکه رسید و میزان ذخایر نفتی در کشورهای توسعه یافته بیشترین کاهش را در 6 سال اخیر ثبت کرد.
    «سهیل المزروعی»، وزیر انرژی امارات و رئیس کنونی اوپک، معتقد است که در سال 2017 میلادی که بسیار سرنوشت ساز بود، بازار نفت ترمیم و ارقام مناسبی حاصل شد.
    با توجه به روند کنونی مثبت بازار، احتمال کاهش در شدت اجرای توافق اوپک در سال 2019 میلادی وجود دارد.
    بر این اساس، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان معتقد است که بازارهای جهانی نفت در حال متوازن شدن هستند و سطح ذخایر این محصول در سال 2018 میلادی به روند کاهشی خود ادامه می دهد.
    الفالح امیدوار است که سازمان اوپک و متحدان غیراوپکی، در پی انقضای مدت توافق کاهش تولید در پایان سال 2018 میلادی، بتوانند سال آینده میلادی از شدت اجرای آن بکاهند و چارچوب دائمی برای تثبیت بازارهای جهانی نفت ایجاد کنند.
    این در حالی است که رشد تولید نفت غیراوپکی‌ها ممکن است عامل تمدید این توافق در سال آینده میلادی شود.
    آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که رشد عرضه نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک ممکن است تامین کننده تقاضای رو به افزایش جهانی در دو سال آینده باشد و این سبب شود که اوپکی ها همچنان به توافق کاهش تولید خود فراتر از زمان تعیین شده پایبند باقی بمانند.
    «فاتح بیرول» رییس آژانس بین المللی انرژی نیز گفت: مقادیری نفت از سوی تولیدکنندگان غیراوپک از جمله آمریکای شمالی، برزیل و مکزیک در حال سرازیر شدن به بازار است و این سبب می شود که توافق کنندگان برنامه اوپک در پی محدود نگاه داشتن عرضه خود، حتی پس از انقضای مدت قرارداد باشند.
    آنگونه که رویترز گزارش داده، سرعت رشد نفت شیل آمریکا آنقدر زیاد است که انتظار می رود این کشور تا یک سال دیگر در تولید نفت روسیه را عقب بزند.
    آژانس بین المللی انرژی نیز انتظار دارد، با توجه به اینکه نفت شیل آمریکا در حال تسخیر بازارهای جهانی است، در نهایت تا سال 2019 میلادی، جایگاه روسیه را به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بگیرد.
    رئیس این آژانس معتقد است که سرعت رشد صنعت شیل آمریکا بسیار زیاد است و این کشور به طور قطع به زودی تولیدکننده برتر نفت در جهان می شود.
    اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز پیش بینی کرده است که تولید نفت این کشور تا اواخر 2018 میلادی از 11 میلیون بشکه در روز و از سطح تولید روسیه فراتر خواهد رفت.
    از این روی، اوپک قرار است برای یافتن بهترین راه برای از بین بردن مازاد جهانی عرضه نفت روز دوشنبه (14 اسفند) با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در هیوستون آمریکا دیدار کند.
    محمد بارکیندو، دبیرکل این سازمان و دیگر مقامات اوپکی در این نشست حضور خواهند یافت و مدیران ارشد شرکت های شیل آمریکا نیز به این گردهمایی دعوت شده اند.

    **نوسانات قیمت نفت
    قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال توقف فعالیت میدان الفیل لیبی در پی اعتراض ها و تایید بازگشت توازن به بازار از سوی اعضای اوپک، هفته گذشته افزایش یافت اما در پی آن، اعلام رشد سطح ذخایر نفت آمریکا و افزایش ارزش دلار سبب شد که قیمت این کالا اواخر هفته کاهش یابد.
    موسسه نفت آمریکا نیز اعلام کرد که سطح ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته با 933 هزار بشکه افزایش به 421 میلیون و 200 هزار بشکه رسید.
    قیمت دلار نیز در این مقطع و در پی اعلام بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش تدریجی سودها بالا رفت.
    اما با وجود رشد قیمت نفت در پی توافق اوپک، سطح سرمایه گذاری‌ها در بازار این کالا هنوز مطلوب نیست.
    سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات معتقد است، سطح کنونی قیمت های نفت، هنوز میزان سرمایه گذاری ها را در این بخش به اندازه ای نرسانده است که بتواند نیازهای این صنعت را تامین کند.
    به گفته المزروعی که ریاست اوپک را در سال 2018 میلادی برعهده دارد، این سازمان قیمت خاصی را برای نفت مد نظر قرار نداده، اما به دنبال ایجاد توازن در بازار این کالا است.
    با وجود نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی، همچنان اوپک و متحدانش دیدگاه مثبتی به آینده این بازار دارند، زیرا نیاز به نفت و فرآورده های نفتی در برخی صنایع با وجود شیوع تجدیدپذیرها، امری غیرقابل اجتناب است.

    ** ادامه همکاری ایران و هند در حوزه انرژی
    «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به دستاوردهای مثبت سفر رئیس جمهوری به هند و افزایش زمینه های همکاری انرژی میان دو کشور گفت: با اینکه زمینه های بسیاری برای همکاری منطقه ای در حوزه انرژی وجود دارد اما شرایط برخی کشورهای منطقه، زمینه تحقق این همکاری‌ها را محقق نکرده است.
    به گفته قاسمی، در این سفر درباره انرژی، نفت و گاز مباحثی مطرح شد و ایران و هند در حوزه انرژی به ویژه در منطقه مکران همکاری‌های خود را ادامه می‌دهند.
    وی ابراز امیدواری کرد که چنین همکاری‌هایی به نفع همه کشورهای منطقه باشد.

    ** ایران بیش از مقدار تولید، مشتری نفت خام دارد
    «علی کاردر» مدیرکل شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به تقاضای بالا برای نفت خام ایران در جهان گفت: کاهش خرید نفت خام از سوی کشورهای آسیایی مانند هند و کره جنوبی، مشکلی برای ایران ایجاد نمی‎کند.
    وی افزود: ایران در سال 2017 موفق شد 777 میلیون بشکه نفت را به مقاصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کند، ایران در این مدت، حدود 2 میلیون و 130 هزار بشکه در روز نفت صادر کرده که 62 درصد از آن به مقصد کشورهای آسیایی و 38 درصد به مقصد اروپا بوده است.
    چین و هند بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران در آسیا به شمار می‌روند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو