عصر خودرو

شرکت "رویال داچ شل" اعلام کرد :

زنگ خطر کمبود عرضه گاز طبیعی مایع به صدا درآمد

عصر بازار- شرکت "رویال داچ شل" اعلام کرد جهان در یک دهه آینده به دلیل ضعف سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید، با کمبود گاز طبیعی مایع (LNG) مواجه می‌شود.

زنگ خطر کمبود عرضه گاز طبیعی مایع به صدا درآمد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا،  این غول انرژی انگلیسی-هلندی این هشدار را در دومین دورنمای LNG سالانه خود صادر کرد. طبق گزارش شل، بازار LNG سال گذشته 29 میلیون تن رشد کرد که 30 درصد بالاتر از برآوردهای قبلی بود.

    معاملات LNG در سال 2017 به 293 میلیون تن رسید که بالاتر  از 100 میلیون تن در ابتدای قرن بود. بنا بر محاسبات شل، صادرات حدود 300 میلیون تن LNG در سال گذشته برای تامین نیروی حدود 575 میلیون خانه کافی بوده است.

    گاز طبیعی مایع نقش رو به رشدی در سبد انرژی ایفا می کند زیرا کشورهای سراسر جهان به دنبال کاهش پیامد تغییرات اقلیمی هستند. اگرچه گاز طبیعی یک سوخت فسیلی منتشرکننده کربن است، اما نسبت به زغال سنگ و نفت کوره، پاکتر به شمار می رود.

    گزارش شل خبر خوبی برای این صنعت است که انتظار دارد میزان بالایی ظرفیت تولید LNG در چند سال آینده اضافه شود. انتظار می رود در آمریکا، پنج پایانه صادرات LNG تا پایان سال 2019 راه اندازی شود.

    تحلیلگران انتظار دارند قیمت گاز طبیعی اندک بماند زیرا بازار پذیرای عرضه جدیدی می‌شود اما شل هشدار داده که وضعیت بازار ممکن است تا اواسط دهه 2020 از مازاد عرضه به کمبود عرضه تغییر کند.

    مارتن وتسلار، مدیر گاز و انرژیهای جدید یکپارچه شل اظهار کرد: ما همچنان شاهد تقاضای قابل توجهی از سوی واردکنندگان سنتی در آسیا و اروپا هستیم اما همچنین می بینیم که LNG انرژی پاکتر و قابل اتکاتری برای سایر کشورهای جهان فراهم می کند. تنها در آسیا، تقاضا به میزان 17 میلیون تن افزایش یافت که تقریبا برابر با میزان تولید اندونزی – پنجمین صادرکننده بزرگ LNG جهان - در سال 2017 بود.

    بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، چین در سال 2017 از کره جنوبی سبقت گرفت و دومین واردکننده بزرگ LNG در جهان شد. واردات چین در سال میلادی گذشته بدنبال تصمیم پکن برای کاهش اتکا به نیروگاههای زغال سوز، به 38 میلیون تن رسید. شل پیش بینی می کند رشد صادرات LNG عمدتا از سوی استرالیا و آمریکا خواهد بود.

    برچسب ها