عصر خودرو

رفیق شدن رقیبان عربستان با افت قیمت نفت

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله فروش ۱۲ میلیون بشکه نفت عربستان به یک شرکت چینی، رفیق شدن رقیبان عربستان با افت قیمت نفت، تمدید قرارداد نفتی ژاپن و امارات تا۴۰ سال دیگر و تحریم قاچاقچیان نفت در لیبی همراه بود.

رفیق شدن رقیبان عربستان با افت قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، عربستان مدت ها یک نیروی مسلط بر بازار نفت بوده و به آسانی به اهداف و منافع خود در عرصه انرژی رسیده، اما در شرایط کنونی که سهم بازار و درآمد این کشور در پی کاهش قیمت نفت تضعیف شده است، سعودی ها باید راهبرد خود را تغییر دهند.
    روسیه، که از تحریم های غرب و افت قیمت نفت آسیب دیده، برخلاف رقابت با عربستان در سوریه، در اندیشه انعقاد قراردادهای انرژی با ریاض است.
    چین، به علت افت شدید تولید داخلی نفت، قصد دارد واردات نفت و صنایع پتروشیمی و پالایشی را از سوی سعودی ها تضمین کند.
    آمریکا نیز امیدوار است که همچنان عربستان را به عنوان یک شریک راهبردی علیه ایران در کنار خود داشته باشد.
    خواست سه کشور روسیه، چین و آمریکا، بطور کامل، همسو با سیاست های عربستان مبنی بر یافتن شرکای جدید برای سرمایه گذاری نفتی است.

    **آمریکا تا یک سال دیگر در تولید نفت، روسیه را عقب می زند
    رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی گزارش داد: با توجه به اینکه نفت شیل آمریکا در حال تسخیر بازارهای جهانی است، در نهایت تا سال 2019 میلادی، جایگاه روسیه را به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان خواهد گرفت.
    «فاتح بیرول» رئیس این آژانس معتقد است که سرعت رشد صنعت شیل آمریکا بسیار زیاد است و این کشور به زودی تولیدکننده برتر نفت جهان خواهد شد.
    اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز پیش بینی کرده است که تولید نفت این کشور تا اواخر 2018 میلادی از 11 میلیون بشکه در روز و از سطح تولید روسیه فراتر خواهد رفت.

    **آمریکا قاچاقچیان نفت در لیبی را تحریم کرد
    رویترز به نقل از وزارت خزانه داری آمریکا گزارش داد که این کشور، دور جدیدی از تحریم ها را علیه قاچاق کنندگان نفت در لیبی آغاز و 6 فرد، 24 شرکت و هفت شناور مرتبط با قاچاق نفت از لیبی را تحریم کرده است.
    تحریم شدگان، افرادی از لیبی، مالتا و مصر هستند و هرگونه معامله اتباع آمریکایی با این افراد ممنوع است.
    همه دارایی‌های قاچاقچیان نیز، طبق قوانین آمریکا مسدود می‌شود.
    قاچاق سوخت، سبب تضعیف حاکمیت ملی لیبی و تقویت بازار سیاه می‌شود.

    **عربستان 12میلیون بشکه نفت به یک شرکت چینی می فرستد
    به گزارش رویترز، سه منبع آگاه اعلام کردند که شرکت دولتی آرامکوی عربستان قرار است به موجب یک قرارداد سالانه، در سال 2018 میلادی، 12 میلیون بشکه نفت به شرکت صنایع شیمیایی چین، «هوآجین کمیکال اینداستریز گروپ»، ارسال کند.
    این میزان، تنها بخشی از صادرات نفت عربستان به چین است.
    این قرارداد سالانه که دومین قرارداد مهم میان دو کشور به شمار می رود، به عربستان کمک می کند تا سهم بازار خود را از چین در رقابت با روسیه افزایش دهد.
    میزان صدور نفت عربستان به این شرکت چینی در سال گذشته میلادی 6 تا 8 میلیون بشکه پیش بینی شده بود.

    **قرارداد نفتی ژاپن و امارات 40 سال دیگر تمدید شد
    خبرگزاری «نیکه یی» ژاپن به نقل از وزارت اقتصاد این کشور گزارش داد که شرکت «اینپکس» ژاپن امتیاز توسعه میدان نفتی زاکوم متعلق به شرکت دولتی نفت ابوظبی (ادنوک) را برای 40 سال دیگر تمدید کرد.
    به موجب قرارداد جدید، اینپکس10 درصد سهام میدان نفتی زاکوم را به دست می آورد.
    قرارداد کنونی که در ماه مارس انقضا می شود، 12 درصد از سهام این میدان را به اینپکس داده بود.

    **زیان 18 میلیارد دلاری پیمکس در سه ماه چهارم 2017
    به گزارش رویترز، شرکت دولتی نفت مکزیک (پیمکس) از ضرردهی 18 میلیارد دلاری خود در سه ماه سوم 2017میلادی، در پی کاهش تولید و پالایش نفت خبر داد، اما این شرکت انتظار دارد که با پایان برنامه های تعمیر و نگهداری، میزان پالایش افزایش یابد.
    پیمکس همچنین افت ارزش پسو (واحد پولی مکزیک) و هزینه های عملیاتی بالا را از جمله دلایل ضرردهی خود در سال گذشته میلادی اعلام کرد.
    تولید نفت این شرکت در سه ماه چهارم سال گذشته، با 9 درصد کاهش سالانه، یک میلیون و 881 هزار بشکه در روز بود.

    برچسب ها