عصر خودرو

کاهش صادرات میعانات ایران به نفع استرالیایی‌ها تمام می‌شود؟

عصر بازار- کاهش عرضه میعانات ایران ممکن است به نفع تولیدکنندگان نفت فوق سبک استرالیا شود زیرا پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی کره جنوبی برای جبران کاهش صادرات تهران در ماه‌های اخیر، توجه خود را به اقیانوسیه معطوف کرده‌اند.

کاهش صادرات میعانات ایران به نفع استرالیایی‌ها تمام می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پلاتس به نقل از منابع بازرگانی نوشت: شرکت "هانوآ توتال پتروکمیکال" کره جنوبی که یکی از بزرگترین خریداران میعانات در آسیا است، اخیرا یک محموله به میزان 650 هزار بشکه میعانات "نورت وست شلف" استرالیا برای بارگیری در مارس از میتسویی خریداری کرده است.

    صحبت‌های بازار همچنین نشان می‌دهد یک پالایشگاه کره‌ای 300 هزار بشکه میعانات پلوتوی استرالیا را برای بارگیری در نیمه دوم مارس خریداری کرده است.

    پیش از دوره معاملات مارس، خریداران کره جنوبی تا حدود زیادی در بازار محموله های تک اقیانوسیه غیرفعال بودند و عمده عرضه ماهانه میعانات از استرالیا توسط شرکت انرژی دولتی "پرتامینای" اندونزی برای فرآوری در مجتمع پتروشیمی "ترانس پسیفیک پتروکمیکال ایندوتاما" در توبان خریداری می‌شد.

    به گفته معامله گران نفت شیرین آسیا، رشد اخیر علاقه کره جنوبی برای گریدهای نفت فوق سبک استرالیا مایه تعجب نیست، زیرا پالایش داخلی رو به رشد ایران در ماه‌های اخیر به کاهش صادرات میعانات پارس جنوبی به شمال شرقی آسیا منجر شده است.

    به گفته معامله‌گر یک شرکت ژاپنی، قراردادهای فروش میعانات پارس جنوبی برای سال 2018 کمتر از حجم فروش سال 2017 است. این موضوع با توجه به فعالیت واحدهای جدید اسپلیتر میعانات ایران قابل پیش‌بینی بود.

    پیش از این پلاتس گزارش کرده بود که پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس در 14 فوریه فاز دوم خود را آغاز کرده و تولید بنزین یورو5 را شروع کرده است.

    این پالایشگاه شامل سه فاز است که هر یک 120 هزار بشکه در روز میعانات گازی یا نفت فوق سبک را فرآوری خواهد کرد.

    منابع آگاه در شرکت ملی نفت ایران به پلاتس اظهار کرده‌اند این شرکت فروش قراردادی ماهانه میعانات پارس جنوبی به مصرف کنندگان آسیایی را زمانی که فاز دوم این پالایشگاه با ظرفیت کامل خود فعالیت کند، احتمالا کاهش خواهد داد. فعالیت فاز دوم با ظرفیت کامل زمان می‌برد، اما طبیعتا صادرات میعانات پارس جنوبی کاهش پیدا خواهد کرد.

    کاهش واردات از ایران و افزایش واردات از استرالیا

    طبق آمار شرکت ملی نفت کره، واردات نفت خام و میعانات کره جنوبی از ایران در ژانویه بر مبنای سال به سال 47 درصد و بر مبنای ماه به ماه 10 درصد کاهش یافت که منعکس‌کننده تقاضای داخلی روبه رشد برای خوراک میعانات در ایران است.

    واردات این کشور از ایران از اواخر سه ماهه سوم سال میلادی گذشته کاهش ماهانه مستمری داشته است. طبق آمار رسمی، کره جنوبی در سپتامبر 2017 به میزان 15.12 میلیون بشکه از ایران واردات داشت در حالی که میزان وارداتش در اکتبر به 13.23 میلیون بشکه، در نوامبر به 10.37 میلیون بشکه و در دسامبر به 8.71 میلیون بشکه رسید.

    از سوی دیگر، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت آسیا در ماه‌های اخیر خرید خود از اقیانوسیه را افزایش داده و در سه ماهه چهارم سال 2017 مجموعا 3.79 میلیون بشکه نفت و میعانات استرالیا را خریداری کرد که تقریبا سه برابر بالاتر از 1.31 میلیون بشکه‌ای بود که در سه ماهه سوم سال میلادی گذشته وارد کرده بود.

    به گفته مدیر بازرگانی یک شرکت پالایش کره جنوبی، جدا از قطر، استرالیا بهترین منبع تامین بعدی میعانات خواهد بود، بنابراین روند اخیر کاملا منطقی به نظر می‌رسد. بسیاری از کاربران نهایی آسیایی مشتاقانه منتظر نخستین فروش تجاری میعانات میدان Ichthys استرالیا در اواخر امسال هستند و این گرید فوق سبک ممکن است در صورتی که عرضه میعانات ایران به بازار آسیا همچنان محدودتر شود، علاقه زیادی را از سوی خریداران جلب کند.

    به گفته منابع در بازار محموله های تکی، عرضه ماهانه نفت فوق سبک استرالیا ممکن است زمانی که تولید میدان Ichthys در سه ماهه سوم یا چهارم تجاری شود، دو برابر افزایش پیدا کند.

    در طول یک رویداد صنعتی در نوامبر سال گذشته شرکت اینپکس - اپراتور پروژه ال ان جی Ichthys - خاطر نشان کرد که مجموعه تولید این میدان و کارخانه میعانات ممکن است به 100 هزار بشکه در روز برسد.

    میعانات گینه استوایی

    واردات نفت خام کره جنوبی از گینه استوایی نیز توجهات زیادی را در آسیا به خود جلب کرده و حداقل از سپتامبر سال گذشته هر ماه یک نفتکش آفراماکس حامل میعانات آلن یا آلبا به این مصرف‌کننده شمال شرقی آسیا رسیده است.

    طبق آمار جدید شرکت ملی نفت کره، واردات نفت کره جنوبی از گینه استوایی از 1.2 میلیون بشکه در سه ماهه سوم به 2.54 میلیون بشکه در سه ماهه چهارم رسیده که افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

    برچسب ها