عصر خودرو

غرب کارون برای توسعه به چقدر سرمایه نیاز دارد؟

عصر بازار- تحقق هدف تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای از میادین غرب کارون نیازمند حدود ۲۱ میلیارد دلار و همچنین ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه است.

غرب کارون برای توسعه به چقدر سرمایه نیاز دارد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، میزان تولید فعلی ایران از میادین غرب کارون 320 هزار بشکه در روز است. با اقداماتی که صورت گرفته است با در سرویس قرار گرفتن پروژه یادآوران با تولید 110 هزار بشکه در روز، آزادگان شمالی با 75 هزار بشکه در روز، آزادگان جنوبی با 110 هزار بشکه در روز و پروژه یاران جنوبی که طرح زودهنگام با 10 هزار بشکه و شش حلقه چاه در سرویس قرار گرفته است در مجموع تاکنون تولیدات این چند میدان  به 320 هزار بشکه در روز رسیده و قرار است با تمهیداتی که به کار گرفته می‌شود تا پایان سال به 350 هزار بشکه در روز برسد.

    افزایش تولید از یاران جنوبی در مرز 25 هزار بشکه جزو مواردی است که در سال آینده محقق خواهد شد. همچنین تولید و برداشت از میدان یاران جنوبی قرار است به صورت یکپارچه با یاران شمالی صورت بگیرد که توسط شرکت نفت و گاز پرشیا در قالب قرارداد IPC محقق خواهد شد. قرار است در برخی از واحدهای غرب کارون افزایش ظرفیت صورت بگیرد. برای مثال برداشت از میدان یادآوران از 110 هزار بشکه به 120 هزار بشکه خواهد رسید. آزادگان شمالی از 75 هزار بشکه به 80 هزار شبکه خواهد رسید. یاران شمالی که در حال حاضر روزانه 20 هزار بشکه تولید دارد به 25 هزار بشکه خواهد رسید و در گام بعدی با تلمبه‌های درون چاهی که سفارش خرید آن صادر شده و تا پایان امسال پنج دستگاه نصب می‌شود و سایر دستگاه‌ها در 20 حلقه چاه نصب خواهد شد و ظرفیت  را به 30 هزار بشکه خواهد رساند. این افزایش ظرفیت‌ها بدون دستگاه‌های فرآورش محقق خواهد شد.

    در این راستا، سید نورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت، به ایسنا گفت:هدف نهایی تولید از میادین غرب کارون و همچنین میادین آذر و چنگوله روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه است که دست یافتن به این میزان تولید به حدود 21 میلیارد دلار علاوه بر 5000 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که تاکنون بیش از 10 میلیارد دلار آن تحقق یافته است.

    برچسب ها