عصر خودرو

افزایش نرخ تورم در عربستان

عصر بازار- پس از معرفی مالیات بر ارزش افزوده در عربستان که به افزایش بهای بنزین منجر شد، تورم بهای مصرف‌کننده تا ماه ژانویه به ۳.۹ درصد رسید.

افزایش نرخ تورم در عربستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار عربستان نشان می‌دهد مالیات‌های جدید و سوخت گران‌تر که به عنوان بخشی از تلاش دولت برای کاهش کسری بودجه بزرگ عربستان پس از کاهش بهای نفت به شمار می‌رود، در زمینه‌هایی تاثیرهای بزرگی برروی بهای مصرفی این کشور داشته است و قیمت‌های مصرفی در ماه ژانویه به نسبت ماه قبل 3.9 درصد افزایش داشته است.

    قیمت‌های بخش غذا و نوشیدنی جهشی 6.7 درصدی به نسبت سال گذشته داشته است، قیمت هتل‌ها و رستوران‌ها 5.8 درصد و هزینه‌های حمل و نقل نیز 10.5 درصد افزایش یافته‌اند. از طرف دیگر به دلیل کند شدن رشد اقتصادی و تخفیف‌های بزرگ خرده‌فروشی، بخش لباس و کفش با کاهش 7.9 درصدی به نسبت سال روبرو شده است و در بخش املاک نیز قیمت‌ها 1.3 درصد افزایش یافته‌اند.

    اداره آمار سال پایه محاسبه بهای مصرفی را از 2007 به 2013 تغییر داده است اما واضح است که مالیات بر ارزش افزوده و بهای بالاتر بنزین نقش مستقیمی در افزایش چشمگیر نرخ تورم داشته است.

    دولت عربستان برای کاستن از تبعات طرح‌های جدید خود برروی مصرف، سیستم نقدی جدیدی برای افراد با درآمد پایین و متوسط معرفی کرده است و 50 میلیارد ریال (13.3 میلیارد دلار) را به عنوان بسته کمک‌های مالی به شهروندان در نظر گرفته است.

    با این حال به دلیل بازیابی تدریجی تقاضای مصرفی پس از شوک مالیاتی اخیر، احتمالا نرخ تورم طی ماه‌های پیش رو در عربستان باز هم افزایش خواهد یافت و شرکت‌ها و فروشندگان بیشتری بهای خود را برای پوشش هزینه‌های جانبی، افزایش خواهند داد.

    صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است امسال نرخ تورم عربستان به طور متوسط به پنج درصد برسد.

    برچسب ها