عصر خودرو

تحلیلگران پیش‌بینی کردند

دلار و یورو به‌زودی هم‌ارزش می‌شوند

عصر بازار: با نزدیک شدن به اجلاس سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا (ECB) و فدرال‌رزرو آمریکا، احتمال اینکه ارزش برابری یورو و دلار یکسان شود، افزایش یافته است.

دلار و یورو به‌زودی هم‌ارزش می‌شوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا (ECB) و فدرال‌رزرو آمریکا، هرکدام برای دستیابی به نرخ تورم مورد نظرشان، سیاست‌های پولی متمایزی را اجرا کنند.

    به‌گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، پس از آنکه «ماریو دراگی»، رییس بانک مرکزی اروپا (ECB) اعلام کرد که احتمالا نقدینگی بیشتری را به اقتصاد اروپا تزریق خواهد کرد، نرخ برابری ارزی یورو و دلار بیش از پیش به سمت برابری حرکت کرد.

    دراگی که در اجلاس بانکداری فرانکفورت سخنرانی می‌کرد، گفت: ECB آمادگی دارد تا برای افزایش نرخ تورم در اروپا به سرعت اقدام کند. وی افزود: اگر به این نتیجه برسیم که مسیر کنونی سیاست‌های پولی ما در رسیدن به اهدافمان مناسب نیست، خیلی سریع هر کاری که از دستمان بر بیاید، برای افزایش تورم در حوزه یورو، انجام خواهیم داد.

    این اظهارات دراگی باعث شد تا ارزش یورو در برابر دلار 0.5 درصد افت کند و هر یورو 1.07 دلار مبادله شود.

    دراگی هم‌اکنون دو گزینه پیش‌روی خود دارد: یا باید نرخ بهره نزدیک به صفر کنونی در حوزه یورو را بیش از این کاهش دهد یا اینکه برنامه انبساط پولی ECB موسوم به تسهیل کمّی و انتشار اسکناس را توسعه دهد. این نهاد پولی هم‌اکنون تحت برنامه تسهیل کمّی، ماهانه 60 میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری می‌‌کند.

    در همین‌حال، پیش‌بینی می‌شود فدرال‌رزرو افزایش نرخ بهره بانکی را شروع کند که احتمالا این اتفاق در تاریخ سوم دسامبر خواهد افتاد. درصورت افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا، ارزش یورو بازهم کاهش یافته و در عوض دلار آمریکا تقویت خواهد شد. ضمن اینکه فدرال‌رزرو در تاریخ 16 دسامبر بازهم می‌تواند ارزش دلار را افزایش دهد.

    آخرین بار 13 سال پیش ارزش برابری یورو و دلار یکسان بود و بیشترین اختلاف این دو واحد قدرتمند پولی نیز به جولای 2008 برمی‌گردد که هر یورو 1.60 دلار ارزش داشت.

    تحلیلگران موسسه گلدمن‌ساکس معتقدند برابری ارزش یورو و دلار تا پیش از پایان سال جاری محقق خواهد شد؛ اما سایر تحلیلگران، سال آینده را زمان وقوع این اتفاق می‌دانند.

    «پل مورتیمر لی»، تحلیلگر ارشد موسسه BNP پاریباس می‌گوید: درحالی که هر دو واحد پولی در ماه دسامبر به سمت نرخ برابر حرکت می‌کنند، ممکن است یورو بلافاصله پس از اجرایی شدن سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو و ECB دچار جهش شود. بنابراین، برای برابر شدن ارزش یورو و دلار باید تا سال آینده صبر کرد ولی آنچه که مسلم است این است که این اتفاق خواهد افتاد.

    افزایش ارزش دلار سبب می‌شود تا قیمت کالاهای وارداتی به آمریکا کاهش یابد. این مساله همچنین برای شهروندان آمریکایی که قصد سفر به کشورهای خارجی دارند بسیار مفید است. اما ازسوی دیگر نیز ممکن است به شرکت‌های چندملیتی آمریکایی که در کشورهای خارجی مشغول به فعالیت هستند، لطمه بزند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها