عصر خودرو

دبیر انجمن سنگ ایران:

معادن سنگ را با تخصیص منابع صندوق توسعه ملی دریابیم

عصر بازار- دبیر انجمن سنگ ایران گفت: امروز حداقل سرمایه مورد نیاز یک معدن سنگ سه میلیارد تومان است و با تخصیص منابع صندوق توسعه ملی می توان مانع از توقف فعالیت در این بخش شد.

معادن سنگ را با تخصیص منابع صندوق توسعه ملی دریابیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، 'احمد شریفی' تصریح کرد: پیش از این متوسط سرمایه گذاری در یک معدن سنگ 700 میلیون تومان بود، اما امروز این مبلغ، تامین یک دستگاه ماشین آلات سنگین مورد نیاز معدن هم نمی شود.
    وی خاطرنشان ساخت: انتظار فعالان صنعت سنگ کشور از مسئولان و وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که از منابع صندوق توسعه ملی برای غلبه بر مشکلات این بخش، استفاده کنند.
    بر اساس آمارهای اعلام شده از مجموع 10 هزار معدن فعال، نیمه فعال و در حال تجهیز کشور، حدود 2 هزار معدن سنگ وجود دارد که از این رقم بالغ بر یکهزار و 200 تا 300 معدن سنگ فعال است .
    شمار واحد های سنگبری که کار فرآوری و ساب و صیقل سنگ خام را انجام می دهند، 6 هزار تا 6 هزار و 500 واحد اعلام شده، اما بخش اندکی از آنها به ماشین آلات استاندارد روز تجهیز شده اند.
    به گفته شریفی تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به واحد های معدنی صنعت سنگ، این امکان را فراهم می سازد تا نوسازی و بهسازی ماشین آلات این بخش فراهم شود.
    برپایه سند چشم انداز صنعت سنگ، ظرف یک دوره پنج ساله ارزش صادرات این بخش از رقم سالیانه 200 تا 300 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار باید برسد.
    دبیر انجمن سنگ افزود: بررسی وضعیت تولید سنگ کشور نشان می دهد در سالهای 91- 1390 به دلیل رونق ساختمان سازی، میزان تولید سالیانه سنگ به 120 میلیون متر مربع رسید و از این رقم 95 درصد در بازار داخل مصرف شد، اما امروز به دلیل شرایط رکودی، تولید در سطح 60 میلیون متر مربع باقی مانده است و در داخل هم به مصرف نمی رسد و بنابراین کارخانه ها ناگزیر از انبارسازی سنگ هستند.
    شریفی تاکید کرد: نجات و تداوم حیات صنعت سنگ کشور در گرو صادرات است و چنانچه این مهم محقق نشود، این صنعت آسیب جدی خواهد دید.
    وی گفت : امروز شرایط بازار به گونه ای است که واحدهای فرآوری در بازارهای هدف نمی توانند حضور پیدا کنند و متوسل به واسطه ها و دلالان شدند تا سنگ را با قیمت پایین راهی بازار عراق سازند.
     امروز خواسته فعالان معدنی این است که وزارت صنعت نسبت به مصوبه های شورای سیاستگذاری صنعت سنگ، نگاه عملیاتی داشته باشد و این مهم درخواست همگانی است.

    برچسب ها