عصر خودرو

جای خالی سرمایه خُرد در بازار سهام

عصر بازار: بورس تهران در ادامه افت‌و‌خیزهای کم دامنه خود، هفته گذشته نیز نتوانست بازدهی مورد انتظاری را در کارنامه فعالیتش ثبت کند. بازار سهام هفته قبل با افت ۳/ ۰ درصدی روبه‌رو شد و شاخص کل از ارتفاع ۶۳ هزار واحدی بار دیگر به کانال ۶۲ هزار واحدی بازگشت.

جای خالی سرمایه خُرد در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از طرفی در هفته منتهی به 27 آبان ماه و در فاصله روزهای شنبه تا سه‌شنبه، بالغ بر 101 میلیون سهم به ارزش 17 میلیارد تومان از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت یافته است. این آمار نشان می‌دهد حقیقی‌ها برای حضور در معاملات بازار سهام کماکان مردد بوده و نیاز به مشاهده پارامترهای روشن‌تری از بهبود شرایط بازار در هفته‌ها و ماه‌های آینده دارند تا ترغیب به حضور جدی‌تر در مبادلات بازار شوند. طی هفته گذشته، در گروه بانکی نماد «وبصادر» به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار با تغییر مالکیت 70 میلیون سهمی به نفع معامله‌گران حقوقی روبه‌رو شد که حدود 60 میلیون سهم از این میزان توسط صندوق سپهرصادر به‌عنوان بازارگردان نماد بانک صادرات خریداری شد. در این گروه، نماد بانک تجارت اما تغییر مالکیت 5/ 2 میلیون سهمی را به نفع سهامداران حقیقی تجربه کرد. شرکت کهن تجارت مهران روز چهارشنبه حجم زیادی از سهام «وتجارت» را در بازار به فروش رساند.


    هفته قبل در گروه مواد و محصولات دارویی، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، قریب به 105 هزار سهم شرکت کارخانجات داروپخش را در بازار عرضه کرد و در مجموع در نماد «دارو» 61 هزار سهم از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی تغییر مالکیت پیدا کرد. در این میان شرکت سرمایه گذاری اعتلاءالبرز هفته قبل در قالب خریدار سهام گروه دارویی سبحان در معاملات بازار حضور یافت و بالغ بر 40 هزار سهم این کارخانه را از بازار جمع‌آوری کرد. در نماد «دسبحا» حدود 114 هزار سهم به نفع معامله‌گران حقوقی تغییر مالکیت پیدا کرد. شرکت خدمات بندری پلی اکریل ماهشهر نیز هفته گذشته فروشنده 5/ 1 میلیون سهم پلی اکریل بود. نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار سهم «شپلی» در این هفته از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی تغییر مالکیت یافت. نماد شپلی بیشترین رشد قیمتی را نیز در مقیاس هفتگی نسبت به سایر نمادها تجربه کرد. در گروه شیمیایی، شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا حدود 500 هزار سهم پتروشیمی پردیس را از بازار جمع کرد. در نماد «شپدیس» 952 هزار سهم از سوی حقیقی‌ها به سهامداران حقوقی تغییر مالکیت یافت. بیش از 90 درصد از خرید سهام این شرکت توسط حقوقی‌ها صورت گرفت. در گروه حمل‌ونقل نزدیک به 500 هزار سهم به نفع سهامداران حقیقی تغییر مالکیت یافت. در این گروه نماد حخزر اما، تغییر مالکیت 6 هزار سهمی را به نفع سهامداران حقوقی تجربه کرد. کشتیرانی جمهوری اسلامی این میزان سهم را روز چهارشنبه از بازار خریداری کرد.


    هفته گذشته صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر خریدار 900 هزار سهم شرکت تولید برق عسلویه مپنا بود. در نماد «بمپنا» این میزان سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت پیدا کرد. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد شنبه و یکشنبه معامله‌گران حقوقی مالکیت 70 درصدی را در سمت خرید «بمپنا» در اختیار داشتند و از روز دوشنبه تا چهارشنبه این مشارکت به بیش از 90 درصد رسید. در گروه سیمانی، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران 78 هزار سهم سیمان تهران را از بازار جمع کرد. بررسی معاملات «ستران» نشان می‌دهد طی هفته گذشته بیش از 374 هزار سهم از طرف معامله‌گران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت یافت و سهامداران حقیقی 100 درصد از فروش سیمان تهران را در اختیار داشتند. در این گروه، نماد شرکت سیمان شاهرود اما تغییر مالکیت 5/ 1 میلیون سهمی را به نفع سهامداران حقیقی تجربه کرد. بررسی معاملات «سرود» نشان می‌دهد در طول هفته گذشته حقیقی‌ها تنها خریداران این سهام بوده‌اند و معامله‌گران حقوقی در قالب فروشنده سهام این شرکت ظاهر شده‌اند. در این میان شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز به‌عنوان یک خریدار حقوقی، بالغ بر 10 هزار و 500 سهم سیمان هرمزگان را از بازار سهام خرید. بیش از 9 هزار و 600 سهم «سهرمز» در معاملات هفته گذشته بورس تهران از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت یافت.


    در گروه رایانه، نماد شرکت خدمات انفورماتیک تغییر مالکیت 96 هزار سهمی را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرد. شرکت ملی انفورماتیک روز چهارشنبه بیش از 200 هزار سهم «رانفور» را در بازار به فروش رساند. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد در حالی که در این روز 99 درصد از فروش سهام رانفور در اختیار حقوقی‌ها بوده، اما در سمت خرید نیز این طیف از سهامداران مشارکت 91 درصدی داشته‌اند. در گروه فلزات اساسی شرکت فولاد مبارکه با تغییر مالکیت 7 میلیون و 400 هزار سهمی از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو شد. صندوق بازنشستگی وظیفه و از کارافتادگی کارکنان بانک‌ها چهارشنبه 50 هزار سهم «فولاد» را در بازار فروخت. بررسی معاملات این نماد حکایت از مشارکت بیش از 60 درصدی سهامداران حقوقی در سمت خرید این نماد در هفته قبل دارد. در گروه قند و شکر نیز طی هفته قبل بیش از 125 هزار سهم به نفع سهامداران حقوقی تغییر مالکیت را تجربه کرد. در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات نماد شرکت تراکتورسازی تغییر حدود یک میلیون سهمی را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرد. بانک سینا 120 هزار سهم «تایرا» را در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه از بازار سهام جمع‌آوری کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها