عصر خودرو

عربستان دهمین اقتصاد فلاکت زده جهان شد

عصر بازار- عربستان در رتبه بندی جهانی بر اساس شاخص فلاکت جایگاه دهم را بدست آورد.

عربستان دهمین اقتصاد فلاکت زده جهان شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بر اساس شاخص جهانی فلاکت که بلومبرگ آن را تهیه کرده و به بررسی چشم انداز تورم و بیکاری در 66 کشور جهان پرداخته است، افزایش قیمت ها در سال جاری تهدیدی جدی تر از بیکاری برای اقتصاد جهان به شمار می رود.

    بر اساس این گزارش که هر سال منتشر می شود، ونزوئلا برای چهارمین سال متوالی با کسب نمره ای بیش از 3 برابر بدتر از سال 2017، در صدر اقتصادهای فلاکت زده جهان قرار گرفته است. تایلند نیز در این فهرست در بین 66 اقتصاد مورد بررسی کمترین میزان فلاکت را به خود اختصاص داده است، البته شیوه منحصر به فرد این کشور در محاسبه نرخ بیکاری قابل توجه به نظر می رسد. همچنین امسال مکزیک با مدیریت بهتر وضعیت تورم بهترین ارتقاء وضعیت در شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده است. اما عربستان در سال 2018 شاهد بدترین عملکرد در بین اقتصادهای مورد بررسی این شاخص بوده و ارزش فلاکت آن از12.5 به 15.4 رسیده که این کشور را با 4 رتبه ارتقا از رتبه 14 در سال 2017 به رتبه دهمین اقتصاد فلاکت زده جهان رسانده است.

    شاخص فلاکت مورد محاسبه در این گزارش بر اساس یک مفهوم سنتی اقتصادی تهیه شده که به موجب آن هر چه میزان تورم و بیکاری یک کشور پایین تر باشد، به معنای وضعیت بههتر شهروندانی است که در آن اقتصاد زندگی می کنند.

    در این شاخص جایگاه و وضعیت ایران مورد بررسی قرار نگرفته است. اقتصاد ترکیه نیز در شاخص امسال ازبه همراه یونان در رتبه پنجم فلاکت زده ترین اقتصادهای جهان جای گرفته است.

    برچسب ها