عصر خودرو

کارشناس انرژی:

ایران هنوز نمی‌تواند پول نفت صادراتی به هند را دریافت کند

عصر بازار- کارشناس حوزه انرژی در واشنگتن گفت: یکی از بزرگ‌ترین موانع صادرات نفت ایران به هند، عدم امکان پرداخت هزینه نفت دریافتی از سوی هند به ایران است، زیرا در قالب تحریم‌ها، ایران هنوز نمی‌تواند پول نفت صادراتی به هند را دریافت کند.

ایران هنوز نمی‌تواند پول نفت صادراتی به هند را دریافت کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، امید شکری کارشناس حوزه امنیت انرژی در واشنگتن گفت: در زمان پسابرجام حوزه انرژی از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به مبنای توسعه روابط ایران با هند دارد.

    وی با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر محتمل بودن تبدیل شدن هند و چین به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در جهان گفت که ایران می‌تواند منبع قابل اعتمادی برای تأمین نفت و گاز هند باشد.

    شکری افزود: با توجه به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هند باید برای تأمین نفت و گاز مورد نیاز خود به دنبال منابع مظمئنی باشد.

    این کارشناس حوزه امنیت انرژی در واشنگتن ادامه داد: هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران محسوب می‌شود و می‌تواند منبع احتمالی مطمئنی برای تأمین انرژی هند باشد.

    وی اضافه کرد: هند حتی در بحبوحه تحریم‌ها نیز دست از واردات نفت از ایران برنداشت.

    این کارشناس انرژی مقیم آمریکا گفت: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین موانع صادرات نفت به هند از ایران عدم امکان پرداخت هزینه نفت دریافتی از سوی هند به ایران است؛ چراکه در قالب تحریم‌ها، ایران هنوز نمی‌تواند پول نفت صادراتی به هند را دریافت کند.

    شکری معتقد است، در سفر روحانی به هند احتمالاً مقامات دو کشور تلاش خواهند کرد، تا راه‌حلی برای رفع موانع پرداخت پول نفت به ایران بیابند.

    وی افزود: با توجه به سخنان ترامپ در اواسط ماه اکتبر درباره استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران، انتظار می‌رود هرگونه تحریم احتمالی علیه حوزه انرژی ایران به چالشی برای این کشور تبدیل شود.

    این کارشناس حوزه امنیت انرژی در واشنگتن معتقد است، اظهارات ترامپ درباره برجام می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی این کشور را تحت تأثیر قرار دهد و در صورتی که کنگره تحریم‌های جدیدی علیه حوزه انرژی ایران وضع کند، احتمالاً ایران از طریق بازاریابی برای فروش نفت و گاز خود به مقابله با آن خواهد پرداخت.

    شکری ادامه داد: بنابه آنچه گفته شد می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های هندی تصمیم‌گیری نهایی خود در قبال واردات نفت ایران را به زمانی پس از تصمیم‌گیری کنگره برای اعمال یا عدم اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موکول خواهند کرد.

    وی معتقد است: هند علاقه مند به سرمایه‌گذاری در میدان نفتی فرزاد ب است و در سال 2017 نیز با پیشنهاد 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری یکی از بهترین پیشنهادها را به ایران ارائه کرد که در حال حاضر این پیشنهاد به دلیل اختلاف دو کشور برای قیمت‌گذاری بر نفت و گاز صادراتی ایران به هند هنوز موفقیت‌آمیز نبوده است. همانند چین، هند نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران است.

    این کارشناس حوزه امنیت انرژی در واشنگتن ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه هند به دنبال صادرات کالاهای خود به افغانستان و آسیای مرکزی بدون عبور از پاکستان است، بندر چابهار شرایط خوبی را در برابر هند قرار می‌دهد.

    قرار است ایران و هند در پروژه کریدور حمل و نقل شمال به جنوب نیز با یکدیگر همکاری کنند.

    برچسب ها