عصر خودرو

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

اگر بانک‌ها نرخ‌های کاهشی را رعایت کنند،بورس رشد می‌کند

عصر بازار: علی سنگینیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین درخصوص صندوق‌های پروژه گفت: یکی از نیازهای مهمی که در چند سال گذشته در بازار مطرح شده بود، اما در بازار سرمایه ابزار مناسب برای پاسخگویی به آن‌ها وجود نداشت، پروژه‌های نیازمند تامین مالی بود. بسیاری از این پروژه‌ها مانند پروژه‌های میادین نفتی را نمی‌توان در قالب شرکت درآورد و اوراق مشارکت و صکوک منتشر کرد، پیشنهادات زیادی برای چگونگی تامین مالی این پروژه‌ها مطرح بود که در نهایت به صورت صندوق پروژه نهایی شد. اولین بار قرار بود صندوق پروژه در حوزه پتروشیمی اجرا شود، اما کار کامل نشد. بررسی‌ها نشان داده‌است که این قالب برای تامین پروژه‌های مپنا می‌تواند مثمر‌ثمر باشد.

اگر بانک‌ها نرخ‌های کاهشی را رعایت کنند،بورس رشد می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سنگینیان خاطرنشان کرد: البته استفاده از صندوق پروژه‌ها ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد که در طی زمان حل می‌شود. اما امید می‌رود که در آینده با موفقیت در این صندوق، این نوع تامین مالی با رونق بیشتری مواجه شود. صندوق زمین و ساختمان نیز از همین نوع بود که البته اشکالاتی هم داشت، اما بیان این اشکالات هیچگاه شنیده نشد. باید ساختار انعطاف پذیری برای این صندوق‌ها دیده شود. البته انعطاف نداشتن صندوق‌های زمین و ساختمان، در صندپوق پروژه‌های جدید حل شده‌است.
    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین گفت: صندوق سرمایه‌گذاری هنر در ایران که به پیشنهاد وزارت ارشاد در حال شکل گیری است با سرمایه پنج هزار میلیارد ریالی شکل می‌گیرد و سرمایه‌گذاری در آن طبق طرح وزارت ارشاد به صورت 40 درصد نهادهای مالی، 40 درصد وزارت ارشاد و 20 درصد پذیره نویسی برای این صندوق در نظر گرفته شده‌است. این صندوق قرار است هلدینگی برای توسعه فعالیت‌های هنری، ایجاد زیرساخت‌های هنری در کشور و کمک به هنرمندان باشد. تجربه دنیا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در هنر بازده خوبی خواهد داشت. وزارت ارشاد معتقد است که شهرک‌های سینمایی و فیلم هایی که بخش خصوصی ساخته، بازده خوبی خواهد داشت و علاوه بر آن به فرهنگ سرمایه‌گذاری هنری، کمک شایان توجهی خواهد کرد.
    رییس کمیسیون بازار سپول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درباره کاهش نرخ سود بانک‌ها به 18 درصد و تاثیر آن در بازار سرمایه گفت: اگر کاهش نرخ اتفاق بیفتد، در واقع یکی از اثرات آن این است که جذابیت‌های بازار پول کم می‌شود و در قبال آن بازار سرمایه می‌تواند فرصت عرض اندام داشته باشد. اما در حال حاضر این دو بازار شرایط مساوی ندارند و در واقع بازده مثبت در بازار سرمایه دیده نشده‌است و شرایط یکسان نیست. اما اگر به این دو بازار، به عنوان بازارهایی با شرایط مساوی نگاه کنیم، کاهش نرخ سود بانکی در بلند مدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود. البته اکنون نمی‌توان پیش بینی کرد که چند درصد از سرمایه‌های بانکی از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه می‌آید، زیرا بانک‌ها امکان رعایت نکردن نرخ سود‌ها را دارند و حاضرند با اعطای سود بالاتر منابع را نگه دارند. در واقع کاهش نرخ سود‌ها به نفع بازار سرمایه می‌تواند باشد، به شرطی که رعایت نرخ سودها توسط بانک‌ها انجام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها