عصر خودرو

مهمترین تحولات صنعت نفت در هفته ای که گذشت

عصر بازار- راه اندازی فاز دوم بزرگ ترین پالایشگاه بنزین ساز کشور، پیش بینی افزایش صادرات گاز مایع، عبور ارزش صادرات محصولات پتروشیمی از ۹.۶ میلیارد دلار و بررسی طرح روس ها و اتریشی ها برای مطالعه توسعه ۲ میدان نفتی ایران از مهم ترین تحولات صنعت نفت در هفته گذشته بود.

مهمترین تحولات صنعت نفت در هفته ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، ورود پیکر سه تن از جانباختگان نفتکش سانچی، مذاکره توتال با آمریکا برای پایبندی به برجام، گازرسانی به 99 درصد جمعیت شهری تا پایان دولت دوازدهم، معکوس شدن بازار تجارت نفت، آمادگی بنز و فولکس واگن برای تولید خودروهای گازسوز در ایران و آماده سازی زیرساخت ها برای افزایش صادرات گاز ایران به عراق و اروپا نیز از دیگر تحولات مهم صنعت نفت در هفته منتهی به بیست و هفتم بهمن ماه است.

    **راه‌اندازی واحد تقطیر فاز دوم بزرگ ترین پالایشگاه بنزین ساز کشور
    معاون وزیر نفت چهارشنبه این هفته از راه اندازی واحد تقطیر فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: باراه اندازی این واحد، تا پایان امسال 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 و چهار میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 به چرخه توزیع سوخت کشور افزوده می‌شود.
    علیرضا صادق‌آبادی افزود: پارسال در همین ایام میانگین تولید روزانه بنزین 60 میلیون لیتر بود اما اکنون میانگین تولید روزانه کشور به حدود 78 میلیون لیتر رسیده و فاصله تولید و مصرف بنزین به هم نزدیک شده است.
    وی خاطر نشان کرد: ساخت پالایشگاهی با ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در دنیا بی‌نظیر است.
    پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه به شمار می رود با ظرفیت روزانه 360 هزار بشکه در قالب 3 فاز 120 هزار بشکه ای ساخته می شود.

    ** بومی سازی یک کاتالیست استراتژیک صنعت پتروشیمی
    از مهم ترین تحولات صنعت پتروشیمی در هفته ای که گذشت، امضای قرارداد مربوط به تجاری سازی یک کاتالیست راهبردی و بومی سازی شده صنعت پتروشیمی بود.
    این قرارداد چهارشنبه از سوی مدیران عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی شازند، در حضور «سیدرضا نوروز زاده» مدیرعامل شرک ملی صنایع پتروشیمی و «حبیب الله بی طرف» معاون امور مهندسی وزیر نفت منعقد شد.
    کاتالیست SAC500 از لحاظ فنی با کاتالیست‌های وارداتی قابل رقابت است و می‌تواند در واحدهای تولیدی برای تولید لوله مورد استفاده قرار گیرد.
    این کاتالیست قابلیت جایگزینی کاتالسیت‌های وارداتی مصرفی در واحدهای پلی اتیلن سنگین را داشته و از مزیت‌هایی مانند قیمت تمام شده به مراتب پایین‌تر، ضایعات کمتر در مراحل ساخت و دانش فنی بومی برخوردار است.
    با دستیابی به این دانش فنی، گامی بلند همسو با استقلال علمی مجتمع های پتروشیمی تولیدکننده پلی‌اتیلن سنگین و قطع وابستگی به واردات این محصول برداشته شده است.

    **احتمال پیشی گرفتن عرضه از تقاضای نفت به دلیل تولید آمریکا
    به گزارش خبرگزاری انگلیسی رویترز، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که افزایش جهانی تولید نفت به خصوص از سوی آمریکا، از رشد تقاضا در سال جاری میلادی پیشی گیرد.
    این سازمان برآورد خود از رشد تقاضا برای نفت در سال 2018 میلادی را به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش داد. این در حالی است که در پیش بینی های قبلی، این میزان یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز اعلام شده بود.
    آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تولید نفت آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به 11 میلیون بشکه در روز برسد و این کشور با پیشی گرفتن از عربستان و روسیه، به ابرتولیدکننده نفت جهان تبدیل شود.

    **افزایش صادرات گاز مایع ایران در سال 2018
    پایگاه خبری سنگاپوری «پلاتس» در گزارشی اعلام کرد: صادرات «ال پی جی» ایران به بالاترین رقم از زمان لغو تحریم ها، یعنی 520 هزار تن رسید که این مقدار 146 هزار تن بیشتر از آمارهای اولیه منتشر شده در اواسط ماه ژانویه است.
    این رقم 39.4 درصد نسبت به 373 هزار تن «ال پی جی» که ایران در دسامبر 2017 (آخرین ماه میلادی) صادر کرده بود، رشد نشان می دهد.
    بر پایه این گزارش در سال 2017، صادرات «ال پی جی» ایران در مجموع، به سه میلیون و 500 هزار تن رسید و بالاترین رقم ماهیانه در همین سال به ماه اوت، با 423 هزار تن مربوط می شد.
    از این رو برجام نقطه عطفی در تاریخ نفتی ایران به شمار می رود.

    **ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران از 9.6 میلیارد دلار عبور کرد
    شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هفته ای که گذشت اعلام کرد: مجتمع های پتروشیمی کشور تا پایان دی ماه امسال بیش از 18 میلیون و 588 هزارتن محصول به ارزش 9 میلیارد و 690 میلیون دلار صادر کردند.
    مهمترین مقصد صادراتی محصولات پتروشیمی ایران مربوط به کشورهای آسیایی به ویژه شرق و جنوب آسیا است.

    **ادامه تجسس پیکر جانباختگان سانچی در عمق 115 متری دریا
    مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: جعبه سیاه نفتکش سانچی در اختیار سازمان بنادر و کشتیرانی قرار گرفته است و عملیات تجسس پیکر جانباختگان این حادثه در عمق 115 متری دریا ادامه دارد.
    سیروس کیان ارثی چهارشنبه در حاشیه مراسم ورود پیکر سه تن از جانباختگان این نفتکش در فرودگاه امام (ره) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شدت انفجار و آتش سوزی نفتکش سانچی به حدی بود که وضعیت ظاهری این نفتکش را تغییر داده است، با این حال عملیات تجسس ادامه دارد و غواصان در تلاشند برای پیدا کردن پیکر سایر سرنشینان به هر نحوی که شده وارد کابین های نفتکش شوند.
    شانزدهم دی ماه امسال در 200 مایلی شانگهای چین، نفتکش ایرانی سانچی با بیش از 130 هزار تن میعانات گازی با کشتی فله بر چینی برخورد کرد و همه 32 خدمه آن جان‌ باختند.

    **پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید نفت با اوپک
    سخنگوی کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که این کشور به توافق کاهش تولید نفت با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) پایبند است.
    دیمیتری پسکوف سه شنبه گفت: در مورد سرنوشت توافق با اوپک گفت وگوها جریان دارد و مذاکره ها در این زمینه از طریق وزارت انرژی روسیه انجام می شود.
    کشورهای عضو و غیرعضو اوپک توافق کردند از اول ژانویه سال 2017 تولید نفت خود را روزانه 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند.
    600 هزار بشکه از این رقم سهم کشورهای غیر عضو و 1.2 میلیون بشکه نیز سهم اعضای اوپک بود. این توافق در ماه می سال 2017 تا ماه مارس سال 2018 تمدید شد.

    **بررسی طرح روس ها و اتریشی ها برای مطالعه توسعه 2 میدان نفتی ایران
    شرکت ملی نفت ایران در هفته ای که گذشت، نتایج مطالعات شرکت«او.‎ام.‎وی» اتریش در میدان پایدار غرب و «زاروبژنفت» روسیه در میدان‌های پایدار غرب و آبان را بررسی کرد.
    تفاهم‌نامه مطالعاتی این 2 میدان، تیرماه پارسال میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت روسیه امضا شد.
    پیش از آن نیز شرکت ملی نفت ایران و او.ام.‎وی اتریش با هدف مطالعه چند میدان از جمله میدان پایدار غرب، تفاهنامه‌ای امضا کرده بودند.
    میدان‎های نفتی آبان و پایدار غرب از میدان‎های مشترک ایران و عراق به شمار می‎روند که در حوزه فعالیت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران (شرکت بهره‎برداری نفت و گاز غرب) واقع شده‎اند.

    **آمادگی بنز و فولکس واگن برای تولید خودروهای گازسوز در ایران
    مدیر طرح توسعه سی.ان.جی (گاز طبیعی فشرده)کشور گفت: پنج خودروساز خارجی از جمله بنز و فولکس واگن برای مشارکت در تولید خودروهای گازسوز در کشور اعلام آمادگی کرده اند.
    حمید قاسمی روز سه شنبه افزود: این خودروها مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می دهند به طوری که میزان پیمایش به ازای هر بار سوخت گیری در مخزن سی.ان.جی از 160 به 880 کیلومتر افزایش می یابد.

    **درخواست توتال از آمریکا برای پایبندی به برجام
    «پاتریک پویان» مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال از رییس جمهوری آمریکا خواست به توافق هسته ای با ایران که مقصد سرمایه گذاری های نفت و گاز فرانسه است، پایبند بماند.

    **کاهش 3400 بشکه ای تولید نفت ایران در ژانویه
    مطابق گزارش ماه فوریه (دی-بهمن) اوپک و بنابر اعلام منابع ثانوی، تولید نفت این سازمان در ماه ژانویه (دی-بهمن) به 32 میلیون و 302 هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه پیش از آن هشت هزار و 100 بشکه در روز کاهش دارد.
    ایران نیز در ماه ژانویه سه میلیون و 829 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که از دسامبر سه هزار و 400 بشکه در روز کمتر است.
    بر اساس گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که دوشنبه منتشر شد، مهمترین عامل کاهش تولید نفت این سازمان در ماه میلادی گذشته، کاهش چشمگیر تولید نفت ونزوئلا بود.

    **تولید 44.2 میلیون تن محصول پتروشیمی در 10 ماهه امسال
    مجتمع‌های پتروشیمی کشور از آغاز امسال تا پایان دی ماه در مجموع بیش از 44 میلیون و 203 هزار تن محصول تولید کردند.
    ایران در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ محصولات پتروشیمی خاورمیانه، سهم 23.6 درصدی از کل ظرفیت تولید خاورمیانه را در اختیار دارد.
    پیش‌بینی می‌شود در سال انتهایی برنامه ششم توسعه، ظرفیت نصب شده این صنعت در کشور به 172.1 میلیون تن، تولید انواع محصولات پتروشیمیایی به 152.8 میلیون تن و مقدار فروش کل 98.7 میلیون تن به ارزش 54 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمیایی برسد.

    ** گازرسانی به 99 درصد جمعیت شهری تا پایان دولت دوازدهم
    مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: تا پایان دولت دوازدهم، گازرسانی به 99 درصد از جمعیت شهری و 90 درصد از جمعیت روستایی کشور کامل می شود.
    مومنی اضافه کرد: جمعیت روستایی دارای گاز کشور که در پایان دولت دهم 55 درصد بودند، در پایان دولت یازدهم به 77 درصد رسیدند و در پایان دولت دوازدهم، این رقم به 90 درصد افزایش می‌یابد.
    وی ادامه داد: جمعیت شهری زیر پوشش گازرسانی اکنون به 96 درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این رقم تا پایان دولت دوازدهم به 99 درصد برسد.

    **افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی
    قیمت های نفت دوشنبه این هفته بیش از یک درصد بالا رفتند و بخشی از افت هفته گذشته خود را جبران کردند.
    به گزارش رویترز انگلیس، قیمت نفت برنت دریای شمال در ساعت 07:28 روز دوشنبه به وقت گرینویچ با 75 سنت یا 1.2 درصد افزایش نسبت به آخرین قیمت جمعه گذشته به 63 دلار و 54 سنت در هر بشکه رسید.
    با این همه، بازارهای نفت هچنان با افزایش تولید نفت شیل آمریکا روبرویند که به بیش از 10 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.
    بنا به اعلام شرکت نفتی بیکر هیوز آمریکا، تعداد دکل های فعال حفاری فعال این کشور در هفته گذشته 26 واحد افزایش یافته و به 791 دکل رسیده است.
    بانک آمریکایی گلدمن ساچز اعلام کرد، افزایش تقاضای جهانی نفت و چگونگی افزایش تولید نفت در آمریکا که عوامل اصلی افزایش قیمت نفت از ماه سپتامبر تا هفته گذشته بوده اند دیگر پایدار نیستند.

    **ارایه گزارش علت آتش سوزی نفتکش سانچی تا 2 ماه دیگر
    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش بینی می کنیم حداکثر تا 2 ماه آینده شاهد ارایه گزارش نهایی جمع بندی علل و عوامل بروز سانحه نفتکش سانچی باشیم.
    «محمد راستاد» افزود: روی اطلاعات خامی که به دست کمیته مشترک رسید، تحلیل هایی شد اما تصمیم گیری و جمع بندی نهایی در این زمینه مستلزم آنالیز اطلاعات و جمع بندی شده است.
    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد در سفر کارشناسان رسیدگی به سوانح سازمان بنادر و دریانوردی به چین جعبه سیاه (وی.دی.آر) کشتی سانچی به طور رسمی گشوده شد.

    **‎ارسال محموله نفتی از آمریکا به خاورمیانه
    از مهم ترین اخبار حوزه نفت معکوس شدن جریان صادرات و واردات نفت بود. زیرا، آمریکا صادرات محموله های نفتی خود به خاورمیانه را آغاز کرد.
    شبکه خبری بلومبرگ آمریکا به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد: امارات ماه دسامبر یعنی آخرین ماه میلادی 2017، از آمریکا میعانات خریداری کرد.
    ‎ارسال یک محموله نفتی از آمریکا به خاورمیانه که قطب اصلی تولید نفت جهان به شمار می رود، نشان می دهد انقلاب نفت شیل و لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا تا چه حد نقشه صدور نفت را در نقاط مختلف جهان متحول کرده است.

    ** آماده سازی زیرساخت ها برای افزایش صادرات گاز ایران به عراق و اروپا
    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان این که ظرفیت صادرات گاز به عراق تا 50 میلیون مترمکعب افزایش می یابد، گفت: خطوط لوله انتقال گاز غرب و شمال غربی کشور به گونه ای ساخته می شوند تا علاوه بر پایداری در تامین گاز مصرف داخلی، امکان سواپ و صادرات گاز نیز فراهم شود.
    حسن منتظر تربتی بیان داشت: کار ساخت خط لوله ششم سراسری که علاوه بر تامین پایدار گاز مناطق غربی کشور، برای صادرات به عراق نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به طور تقریبی به پایان رسیده است.
    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره روند ساخت خطوط لوله گازی که بتوان از طریق آنها برای صادرات گاز به اروپا، ظرفیت سازی کرد، افزود: خط لوله نهم سراسری گاز مناطق شمال غربی کشور را تامین می کند و همچنین امکان افزایش ظرفیت گاز به ترکیه را فراهم می آورد.
    تربتی افزود: خط لوله 56 اینچی که ساخته می شد قادر است 110 میلیون مترمکعب گاز را منتقل کند اما اینکه چه میزان به صادرات اختصاص یابد، به وضعیت مصرف در داخل کشور بستگی دارد.

    برچسب ها