عصر خودرو

با ۱۱۹ درصد رشد ؛

گندله؛ رکورددار زنجیره فولاد شد

عصر بازار- آمار رشد محصولات زنجیره تولید فولاد نشان می‌دهد که گندله با افزایش ظرفیت ۲۴.۲ تن از سال ۱۳۹۲ تا امروز، میان دیگر محصولات زنجیره تولید فولاد رکورددار محسوب می‌شود.

گندله؛ رکورددار زنجیره فولاد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در حال حاضر مهمترین و شاید بزرگترین طرح جامع بلند مدت صنایع معدنی کشور، طرح جامع فولاد باشد که بر اساس آن قرار است تا سال 1404 تولید فولاد در ایران به 55 میلیون تن برسد. برای تحقق این برنامه زیرساخت های فراوانی مورد نیاز است که یکی از مهمترین آن ها زیر ساخت تولید محصولات فولادی و تکمیل زنجیر تولید فولاد است.

    این زنجیره شامل استخراج سنگ آهن از معادن، تولید کنسانتره، تولید گندله، تولید اهن آسفنجی و درنهایت تولید فولاد و محصولات پایین دستی آن می‌شود که اکنون آمار نشان می‌دهد که از میان این زنجیره، گندله به عنوان یک محصول اساسی در تولید فولاد از اواسط سال 1392 تا سال جاری بیش بقیه ظرفیت سازی داشته است؛ به طوری که ظرفیت تولید این محصول رشدی 119 درصدی را تجربه کرد و از  22 میلیون تن در سال 1392 به 48.2 میلیون تن در سال جاری رسیده است.

    البته ما بقی اجزای این زنجیره نیز رشد خوبی داشته و می توان گفت در همین مدت ظرفیت تولید کنسانتره 80 درصد رشد داشت و از 28.8 میلیون تن به نزدیک 52 میلیون تن رسید، ظرفیت تولید آهن اسفنجی 65 درصد رشد داشت و از 19.6 میلیون تن به 32.3 میلیون تن رسید و در نهایت مجموع ظرفیت تولید فولاد خام ایران نیز با رشدی 47 درصدی از 22.5 میلیون تن در سال 1392 به 33.1 میلیون تن در حال حاضر رسیده است.

    با وجود این آمارها تقریبا همه کارشناسان اعتقاد دارند که در موضوع ایجاد ظرفیت تولید ایران مشکلی در رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 نخواهد داشت. در عوض مهمترین و چالش برانگیزترین کاستی اساسی که به طور جدی می تواند این برنامه را متاثر کند، فراهم نبودن زیر ساخت راه است؛ چراکه ایران تا هشت سال دیگر باید توان جابجایی 110 میلیون تن مواد معدنی در سطح کشور فراهم باشد زیرا بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 20 میلیون تن از 55 میلیون تن فولاد تولید شده تا پایان برنامه چشم انداز صادراتی خواهد بود.

    برچسب ها