عصر خودرو

تاکید رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی بر توسعه همکاری با همتایان خارجی

عصر بازار- رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران همکاری با کشورهای شاخص معدنی جهان در بخش تحقیقات را ضروری دانست و از آفریقای جنوبی، فنلاند، استرالیا و چین به عنوان پایگاه های ارتباطی در این زمینه نام برد.

تاکید رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی بر توسعه همکاری با همتایان خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، غلامرضا ملاطاهری روز چهارشنبه افزود: امروز دستیابی به ارزش افزوده بالای مواد معدنی نیازمند الزامات اجرایی و ساختار جدیدی برای این تشکیلات است که امسال مرکز فرآوری مواد معدنی، استراتژی خود را تغییر داده و به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هم پیشنهاد شده تا در هیات عامل مورد بررسی قرار گیرد که پس از تایید شکل اجرایی به خود می گیرد.
    وی گفت: براساس تشکیلات سازمانی جدید، بیشتر بر روی فناوری و توسعه تکنولوژی متمرکز خواهیم شد و در این چارچوب استفاده از تجربیات همتایان خارجی و مراکز تحقیقاتی مشابه بسیار حائز اهمیت است و برپایه آن نقشه راه ترسیم می شود .
    مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با هدف اجرای تحقیقات کاربردی بر روی مواد معدنی به منظور تبدیل مواد معدنی استخراج شده در معادن به مواد قابل مصرف در صنعت، از طریق روشهای آزمایشگاهی و تستهای نیمه صنعتی (پایلوت) و از همه مهمتر ارائه فلوشیت صنعتی فرایندها برای فرآوری و استحصال انواع مواد معدنی فلزی و غیر فلزی را در دستور کار خود دارد.
    ملاطاهری خاطرنشان ساخت: بر اساس سیاست دستیابی به تازه ترین دستاوردهای علمی - پژوهشی، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران ضمن اعزام شماری از متخصصان برای شرکت در دوره های آموزشی در کشورهای هدف، مربیانی از این کشورها را به منظور برپایی دوره های آموزشی به ایران دعوت و در نهایت با حضور در مرکز، تازه ترین دستاوردهای خود را در اختیار پژوهشگران و متخصصان ایرانی قرار دادند.
    ملاطاهری تصریح کرد: استفاده از توانمندی کشورهای یاد شده در زمینه معدن و صنایع معدنی، ضمن تسریع در اجرای برنامه ها، زمینه ساز اجرای پروژه های مشترک را فراهم می سازد.
    وی یادآور شد: همکاری فنلاند با مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در چارچوب طرح عناصر نادر خاکی اکنون با این کشور دنبال می شود.
    به گفته وی، فنلاند به عنوان یک کشور توانمند اروپایی در بخش معدن و صنایع معدنی می تواند همکاری خوبی هم در حوزه اکتشاف و هم فرآوری با ایران داشته باشد.
    ملاطاهری خاطرنشان ساخت: فنلاندی ها در شناسایی عناصر نادر خاکی در منطقه سنگان ( خراسان رضوی) و انجام آنالیز های خاص هم تعاملات مناسبی را داشتند.
    چندی پیش طرح استحصال فلزات یا عناصر نادر خاکی از منابع معدنی به عنوان رتبه برتر پژوهشی پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت را از آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) کرد.
    مطالعه برای احداث مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از سال 1367 آغاز و این طرح در برنامه اول توسعه ( 72- 1368 ) تصویب و از پایان برنامه اول تا سال 1374 به فعالیت خود ادامه داد.
    سال 1384 طرح از وزارت صنایع و معادن جدا و به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) انتقال یافت. مطالعات طراحی و انتخاب تجهیزات آزمایشگاه ها، پایلوت و کارگاههای مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران توسط شرکت BHP و AMDEL استرالیا به عنوان مشاور طراحی و با همکاری موسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران به عنوان مشاور صنعتی و ناظر ایرانی انجام شده است.
    مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران دارای 4 واحد آزمایشگاهی (شیمی، کانی شناسی، فرآوری و محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه ای) و یک واحد نیمه صنعتی فرآوری با ظرفیت 2 تن بر ساعت است و از نیمه نخست سال 1384 واحدهای آزمایشگاهی شیمی، کانی شناسی و فرآوری و از نیمه دوم سال 1386 واحد نیمه صنعتی فرآوری مواد معدنی مرکز با هدف شبیه سازی فرآیندهای فرآوری و بهینه سازی واحدهای فرآوری به بهره برداری رسیده و همچنین مطالعات زیست محیطی بر روی نمونه های دریافتی را آغاز کردند.
    آبانماه سال 1387 این مجموعه از حالت طرح خارج شد و به عنوان بازوی تحقیقاتی و پژوهشی ایمیدرو مشغول به ارائه خدمات فنی و مهندسی است. در دوره کوتاه فعالیت مرکز، موفق به کسب نشان سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 شده و همچنین آزمایشگاه های مرکز موفق به کسب گواهی استاندارد بین المللی ISO/IEC 17025 شده است.

    برچسب ها