عصر خودرو

در بازارهای جهانی؛

جلوه‌گری بازار ارز، قیمت مس را کاهش داد

عصر بازار- طی هفته منتهی به ۲ فوریه، قیمت مس رشد ۰.۰۴ درصدی داشت و در این مدت، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن شاهد افت ۴ هزار و ۸۰۰ تنی بود.

جلوه‌گری بازار ارز، قیمت مس را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،بر اساس نظر تحلیلگران، وضعیت بازار طی هفته مورد بررسی، به گونه‌ای نبود که قیمت فلزات پایه از جمله مس، صعودی باشد، با این وجود در برخی روزها، قیمت افزایش قابل ملاحظه‌ای را پشت سر گذاشت و در برخی معاملات حتی به بیش از 7 هزار و 100 دلار بر تن صعود کرد.

    وقتی روز دوشنبه، قیمت فلز سرخ تنها 0.02 درصد افت پیدا کرد، تحلیلگران تقویت شاخص ارزش دلار را مهمترین عامل کاهش قیمت مس و سایر کالاهای ارزش‌گذاری شده براساس دلار اعلام کردند. این در حالی بود که قیمت نفت برنت نیز در بازار نقدی در این روز کاهش پیدا کرد. از طرف دیگر، کاهش نسبی ذخایر مس در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن، عاملی حمایتی در بازار بود که باعث شد قیمت این فلز صنعتی در نهایت ثابت بماند و تغییر چندانی را احساس نکرد.

    آخرین گزارش‌ها حاکی از این است که شرکت شیلیایی کودلکو با اتحادیه‌های کارگری در معدن مس آندینا، درباره مسائل مربوط به پاداش‌ها و دستمزد به توافقاتی دست یافته‌اند. آمارهای منتشر شده توسط سازمان تحلیل اقتصادی ایالات متحده نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی در این کشور در 3 ماهه پایانی سال گذشته با نرخ 2.6 درصد رشد یافته است. این میزان نسبت به انتظارات اهالی بازار کمتر بوده است و در مقایسه با 3 ماهه سوم سال نیز، عملکرد ضعیف‌تری را نشان داد.

    کاهش چشم‌گیر شاخص ارزش دلار طی روزهای اخیر، باعث جذابیت بازار ارز نزد سرمایه‌گذاران شده بود. از سویی دیگر، با توجه به رشد بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری در ایالات متحده، توجه سرمایه‌گذاران به دلار و افزایش تقاضا برای آن دور از ذهن نبود. به این ترتیب شاخص ارزش دلار در روز دوشنبه با وجود انتشار داده‌های نه چندان مطلوب اقتصادی در آمریکا تقویت شد و موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن 475 تن کاهش یافت و حجم ذخایر مس در این انبارها در سطح 308,650 تن قرار گرفت.

    روند افزایشی شاخص ارزش دلار در طول سه‌شنبه، فشار منفی بر قیمت وارد کرد و باعث شد تا بازار مس تضعیف شود و در این روز، فلز سرخ با 0.2 درصد افت همراه باشد. البته شاخص دلار  نیز در پایان روز با کاهش قیمت مواجه شد. افزایش بازدهی اوراق قرضه و در پی آن، بهبود شاخص ارزش دلار، موجب تشدید ریسک‌گریزی در میان سرمایه‌گذاران شد که این امر موجب افت قیمت اکثر فلزات پایه از جمله مس شد.

    ویلیام آدامز، تحلیلگر ارشد متال بولتن می‌گوید: تصحیح قیمت‌ها به نظر گسترده می‌رسد، بازارهای سهام اکثرا متضرر شده‌اند، بنابراین تضعیف بازارها را می‌توان به عنوان گسترش ریسک‌گریزی تعبیر کرد که فقط مختص بازار فلزات پایه نیست. وی افزود که با ورود به ماه فوریه و توجه اهالی بازار به سال نوی چینی، اصلاحات جزئی در قیمت‌ها محتمل خواهد بود. روز سه‌شنبه، موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن کاهش 0.6 درصدی را تجربه کرد و با 1,700 تن افت به 306,950 تن رسید.

    در روز چهارشنبه، همراه با تضعیف شاخص ارزش دلار، قیمت مس افزایش 0.7 درصدی را تجربه کرد. بهبود قیمت‌ها در حالی رخ داد که انتشار داده‌های اقتصادی در چین حاکی از عملکرد ضعیف‌تر از انتظار شاخص مدیران خرید در ماه گذشته بود. همچین شاخص مذکور نسبت به ماه دسامبر نیز کاهش یافته است.

    با توجه به کاهش قیمت مس در روزهای گذشته، انتظار می‌رفت که روند نزولی قیمت‌ها در روز چهارشنبه نیز دنبال شود. اما بر خلاف انتظار، قیمت مس افزایش یافت. به گفته تحلیل‌گر متال بولتن، این مسئله حاکی از فضای مطلوب حاکم و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به بازار است. البته با توجه به شروع تعطیلات سال نو چین طی 2 هفته آتی، رشد بیشتر قیمت‌ها در روزهای آتی عجیب خواهد بود.

    پس از  تشریح وضعیت کشور آمریکا در سخنرانی دونالد ترامپ، شاخص ارزش دلار کاهش پیدا کرد. (رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنای کنگره، سخنرانی سالیانه‌ای انجام می‌دهند که اصطلاحاً سخنرانی وضعیت کشور نام دارد.) ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه، 1,375 تن کاهش یافت و حجم این ذخایر به 305,575 تن رسید.

    با این حال، در روز پنج‌شنبه، با وجود کاهش شاخص ارزش دلار، قیمت فلز سرخ افت بیش از یک درصدی را پشت سر گذاشت. به گفته تحلیل‌گران، انتشار داده‌های نامطلوب اقتصادی چین در روز چهارشنبه، نقش مهمی در کاهش قیمت‌های روز پنج‌شنبه داشت. شاخص مدیران خرید Caixin در ماه ژانویه نیز طی روز پنج‌شنبه منتشر شد که البته در راستای انتظارات بازار قرار داشت. اما به اندازه کافی قدرتمند نبود تا بتواند از قیمت‌ها حمایت کند. طی روز پنج‌شنبه، 900 تن از موجودی ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم ذخایر مس در این انبارها را به 304,675 تن رساند.

    طی آخرین روز کاری هفته گذشته، قیمت مس شاهد رشد 0.6 درصدی بود که علت آن، تداوم روند نزولی ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن بود. مس، رشد قیمت در روز جمعه را در حالی تجربه کرد که به گفته تحلیلگران متال بولتن، جهت مشخصی در بازار وجود نداشت؛ البته شایان ذکر است که به دلیل تقویت شاخص ارزش دلار در طول روز، عمدتا روندی نزولی بر قیمت‌ها حاکی بود، اما در نهایت، بازار مس با رشد قیمت در پایان روز مواجه شد. ذخایر مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه 350 تن کاهش پیدا کرد و به رقم 304,325 تن رسید.

    به طور کلی طی هفته منتهی به 2 فوریه، قیمت مس با رشد 0.04 درصدی همراه بود و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در این مدت افت 4 هزار و 800 تنی داشت. پیش‌بینی‌ها مبنی بر آن است که فصل نخست سال 2018 با افت قیمت همراه خواهد بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو