عصر خودرو

رئیس مجمع واردات بیان کرد :

حوزه تجارت خارجی به ثبات، آرامش و برنامه بلندمدت نیاز داد

عصر بازار- رئیس مجمع واردات با بیان این که دولت باید دست از فعالیت اقتصادی به طور مستقیم در حوزه تجارت خارجی بردارد گفت:‌ امروز بیش از همیشه به ثبات، آرامش و یک برنامه بلند مدت تر در حوزه تجارت خارجی نیازمندیم.

حوزه تجارت خارجی به ثبات، آرامش و برنامه بلندمدت نیاز داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات ، در پاسخ به این پرسش که در آستانه ورود به چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، اولویت های اصلی فعالان تجارت خارجی کشور چیست؟  اظهار داشت: مولفه های حاکم بر فضای تجارت خارجی ایران در چند دهه اخیر، به صورت متناوب تغییر کرده است و امروز در شرایطی به سر می بریم که بیش از همیشه به ثبات، آرامش و یک برنامه بلند مدت تر در حوزه تجارت خارجی نیازمندیم.

    وی ادامه داد: در این دهه، باید گفتگوهای میان بخش های مختلف دولت در رابطه با چگونگی انجام تجارت خارجی به یک سرانجام و نقطه قابل تکیه برسد و نقش بخش خصوصی، به وضوح مشخص شود تا فعالان اقتصادی بتوانند در این حوزه، بدون دغدغه و تنش دورخیز لازم را تدارک ببینند.

    به گفته مناقبی، بالاخره باید به این پرسش که تجارت خارجی در چه شرایطی برای کشور ایجاد ارزش افزوده می کند، به صورت عملیاتی و شفاف پاسخ داده شود و مبتنی بر آن، برنامه ریزی ها شکل بگیرد.

    وی تاکید کرد: در این چند دهه بارها تجربه کرده ایم که« از سیاست یک بام و چند هوا»، فقط رانتخواران و فرصت طلبان می توانند بهره برداری کنند و اگر به دنبال آن هستیم که سیاستگذاری ها برای اقتصاد ملی، فرصت آفرینی و منفعت زایی کند، باید دست از اینگونه سیاستها برداریم و برنامه میان مدت حوزه تجارت خارجی را شفاف به فعالان اقتصادی اعلام کنیم.

    مناقبی با اشاره به اینکه حدود 85 درصد واردات کشور را مواد اولیه و اقلام مورد استفاده در خطوط تولید تشکیل می دهد، افزود: در 10 ماه اخیر، بیش از 30 میلیون تن کالا به ارزش حدود 42 میلیارد دلار وارد کشور شده است که با توجه به افزایش آن نسبت به سال گذشته، می تواند نشان دهنده آن باشد که وضعیت تولید، کمی رونق پیدا کرده است. ولی نکته اساسی این است که باید تلاش شود هزینه هایی که برای واردات این اقلام صورت گرفته، کاهش پیدا کند تا هزینه تمام شده تولید داخلی، شاهد روند کاهشی شود.

    مناقبی با اشاره به کارنامه تجارت خارجی در ده ماه گذشته ادامه داد: توقع فعالان اقتصادی این نیست که بتوانیم همه کالاها را درکشورمان تولید کنیم، با توجه به تنوع کالاها در جهان امروز، این کار نشدنی است ولی توقع منطقی این است که همین هایی را که می توانیم تولید کنیم، بتوانیم با قیمت مناسب و کیفیت قابل رقابت تولید کنیم تا امکان صادرات آن ها فراهم شود. بنابراین باید از پتانسیل های تجارت خارجی به خوبی و هوشمندانه استفاده کنیم.

    وی افزود: بر این اساس، فعالان اقتصادی انتظار دارند که سیاستگذاران اقتصادی باور کنند که تجارت خارجی یک فرایند پیچیده و مبتنی بر تجربه و دانش است و موفقیت در آن به صورت اتفاقی و شانسی صورت نمی گیرد و نمی توان به صورت آزمون و خطا به آن ورود کرد.

    وی افزود: موفقیت در تجارت خارجی، وابسته به توان کشور در فرصت شناسی و انعطاف پذیری دارد و متاسفانه این توان در کشور ما از طریق بروکراسی اداری زائد و مقررات غیر منطقی، هدر داده می شود.

    رئیس مجمع واردات تصریح کرد: به نظر من دهه جدید، دهه تقویت تشکل ها و واگذاری امور به آن ها است. دولت باید با جدیت دست از تصدی گری امور بردارد. و اداره موضوعات مبتلا به مردم را به خود مردم واگذار کند تا واردات و صادرات توسط تشکل های مرتبط اداره شوند.

    به گفته مناقبی، دولت می تواند حتی مباحثی نظیر تعرفه واردات، اختصاص ارز دولتی به برخی کالاها، مقررات زدایی، تعیین سقف واردات و ده ها موضوع دیگر را به تشکل های تخصصی واگذار کند و در قبال این واگذاری، از آن ها مسئولیت تنظیم بازار را مطالبه کند.

    وی ادامه داد: دولت باید دست از فعالیت اقتصادی به طور مستقیم در حوزه تجارت خارجی بردارد و صرفا به دریافت مالیات، حقوق گمرکی و سایر دریافت هایی که قانون تعریف کرده است، بسنده کند و اجازه دهد بخش خصوصی در این حوزه توسعه پیدا کند. و تنها راه مهار وادار کردن دولت به این موضوعات، این است که تشکل های اقتصادی و تخصصی تقویت شوند.

    برچسب ها