عصر خودرو

یک خبره صنعت فولاد مطرح کرد:

نقش آفرینی بیشتر بورس کالا بازار فولاد را شفاف تر می کند

عصر بازار- یک خبره صنعت فولاد از نقش آفرینی موثر و مفید بورس کالای ایران در شفاف شدن مبادلات و حاکمیت عرضه و تقاضا در بازار فولاد خبر داد.

نقش آفرینی بیشتر بورس کالا بازار فولاد را شفاف تر می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، عباس نگارستانی مدیر عامل مجتمع فولاد روهینا جنوب درباره وضعیت فعلی بازار آهن و فولاد کشور گفت: بازار آهن و فولاد کشور در حال حاضر به انسجام و سیاست گذاری، عرضه هماهنگ و مناسب و حتی نظارت و کنترل دقیق تری نیاز دارد و انجمن فولاد به همراه بورس کالا می توانند در این خصوص نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

    وی افزود: باید تلاش جدی و واقعی در این زمینه صورت گیرد تا تصدی گری بخش دولتی بر بازار کمتر و جایگاه بخش خصوصی از جمله انجمن تولیدکنندگان فولاد به عنوان یک نهاد صنفی و بورس کالا به عنوان بازاری شفاف برای مبادلات ارتقا یابد. همچنین به دلیل این که هم اکنون سرمایه گذاری بخش خصوصی در جهت احداث و راه اندازی کارخانجات تولیدکننده آهن و فولاد کشور بیشتر شده ضرورت سیاست گذاری و حتی نظارت و کنترل بازار توسط این بخش جدی تر به نظر می رسد ، زیرا قطعا انجام این اقدامات زمینه تشویق ادامه سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم می آورد.

    نقش بورس کالا در معاملات چیست؟

    در ادامه از او پرسیدیم که کارکرد بورس کالا در نحوه تعیین قیمت ها چگونه است؟ وی گفت: بورس کالا در شفاف سازی قیمت ها و کنترل عرضه ها نقش بسیار موثر و مفیدی دارد ، چرا که این بازار بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا طراحی شده و شفافیت بازار فولاد را می تواند دو چندان کند مشروط بر آن که به نظر تولیدکننده نیز توجه بیشتری صورت بگیرد.

    گفتنی است، بهای فولاد در بازارهای جهانی طی دو سال اخیر با روند رو به رشدی همراه بود. به طوری که میانگین قیمت جهانی ورق گرم در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا ظرف دو سال گذشته از محدوده 358 دلار در هر تن به 677 در هر تن افزایش یافته است. یعنی قیمت این محصول از ژانویه 2016 تا ژانویه 2018 حدود 90 درصد افزایش یافته است.

    بازار ورق تخت اما از ورق گرم داغ تر بود. به طوری که میانگین قیمت جهانی ورق تخت در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا بیشترین رشد قیمت خود را در همین دوره زمانی یعنی دو سال اخیر تجربه کرد. قیمت این محصول در ژانویه 2016 به طور متوسط 436 دلار در هر تن بود که در ژانویه 2018 با 58 درصد رشد به 688 دلار در هر تن رسید.

    قیمت ورق سرد نیز در همین دوره زمانی با افزایش 307 دلار در هر تن از محدوده 500 دلار به حدود 800 دلار نزدیک شده است.

    در بازار داخلی قیمت آهن تحت تاثیر افزایش قیمت دلار قرار گرفت و در هفته های اخیر با روند افزایشی همراه شده است. اما به رغم این افزایش قیمت ها در شرایط فعلی به دلیل عدم ساخت و سازها از یک سو و کمبود بودجه های عمرانی از سوی دیگر بازار آهن وضعیت چندان جذابی ندارد و نتوانسته پا به پای قیمت های جهانی رشد کند.

    برچسب ها