عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا):

ذوب آهن را به خریدار اهلیت‌دار واگذار می‌کنیم

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) عنوان کرد: با توجه به اینکه خروج از بنگاهداری در اولویت شستا قرار دارد، ۹ هلدینگ این شرکت به ۵ هلدینگ در حوزه نفت و گاز، انرژی، بانک و بیمه، دارو و معدن و فلزات کاهش خواهد یافت.

ذوب آهن را به خریدار اهلیت‌دار واگذار می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صمت, نشست خبری مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) دیروز برگزار شد. لطفی در پاسخ به پرسش که برنامه‌های شستا و سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معدن و فلزات چیست و چه برنامه‌ای برای فروش و بدهی‌های شرکت ذوب آهن اصفهان دارد، گفت: رویکرد و برنامه‌ریزی ما در زمینه معدن چه فلزات و چه غیرفلزات این است که به سمت سهامداری پیش برویم و خود شستا 40 درصد در این حوزه‌ها و شرکت‌ها سهم داشته باشد. در این زمینه مذاکره‌هایی هم برای تامین بخشی از مطالبات به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم تا بخشی از این تامین مالی به صورت تهاتر انجام شود.

    ذوب‌آهن تا پایان سال به سوددهی خواهد رسید
    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به وضعیت شرکت ذوب آهن اصفهان در پاسخ به صمت عنوان کرد: درحال‌حاضر ذوب آهن اصفهان 3 مشتری دارد که هر مشتری نرخ مناسب‌تری ارائه دهد، به شرط اینکه اهلیت آن برای ما محرز شده باشد، ذوب آهن را به او واگذار خواهیم کرد. این آمادگی وجود دارد که 100درصد ذوب آهن واگذار شود. لطفی در پاسخ به اینکه آیا خارجی‌ها هم مشتری ذوب آهن هستند، عنوان کرد: هندی‌ها هم به منظور مذاکره برای خرید ذوب آهن پیشقدم شده‌اند، اما 3 مشتری دیگر ذوب آهن، داخلی هستند.  مدیرعامل شستا در ادامه خاطرنشان کرد: البته این نوید را خواهم داد که شرکت ذوب آهن تا پایان سال به سوددهی خواهد رسید. البته این سوددهی سهم مدیریتی نیست و افزایش نرخ فولاد در جهان نیز باعث شده است که امروز ذوب آهن از نظر صادرات نسبت به دیگر شرکت‌های داخلی پیشقدم شود و به احتمال زیاد از جمله واحدهایی است که برای پرداخت بدهی‌های خود مشمول استفاده از تهاتر خواهد بود چراکه شرکت ذوب آهن اصفهان 3 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و بابت این رقم به احتمال زیاد باید 700 میلیارد تومان در سال سود بانکی پرداخت کند اما اگر این بدهی از دوش ذوب آهن برداشته شود، پیش‌بینی آنها این است که معادل این رقم پیش‌بینی یعنی حدود 700 تا 800 میلیارد تومان در بودجه سال آینده سود کنند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت ذوب آهن 16هزار نیرو دارد و یکی از صنایع مادر به‌شمار می‌رود و بسیاری از زیرساخت‌ها به اعتبار ذوب آهن ساخته شده است، نگاه ویژه‌ای نسبت به این شرکت وجود دارد. وی در ادامه اضافه کرد: قرار است جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون تسهیل کسب و کار برگزار کنیم تا این شرکت بتواند از امتیازهای ویژه برخوردار شود چراکه به ذوب آهن، سوخت یارانه‌ای و مواد اولیه تعلق نگرفته است. لطفی ادامه داد: شکل واگذاری ذوب آهن نقص در خصوصی‌سازی به‌شمار می‌رود چراکه ذوب آهن، هیچ معدن زغال‌سنگی در اختیار ندارد و امروز مجبور است آن را خریداری کند. وی در ادامه یادآور شد: شرکت ذوب آهن درحال‌حاضر 2 میلیون و 200 هزار تن تولید می‌کند در حالی که ما معتقد هستیم اگر این شرکت به تولید 3 میلیون و 800 هزار تنی برسد، سوددهی آن تثبیت خواهد شد. البته گام‌هایی برای این زمینه برداشته شده است چراکه ظرفیت افزایش تولید در ذوب آهن وجود دارد و یکی از دلایل برای فروش ذوب آهن، همین ظرفیت است. لطفی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش ظرفیت کارخانه ذوب آهن اصفهان، یکی از مسائلی که به‌طور جدی با خریدار آن وارد مذاکره خواهیم شد، این است که خریدار تعهد کند این کارخانه را تا ظرفیت 5 میلیون تن به فناوری مجهز کند و ارتقا دهد زیرا این کارخانه ظرفیت نصب ماشین‌آلات تا سقف 5 میلیون تن را نیز دارد.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ادامه داد: در زمینه تامین مواد معدنی نیز با دولت مذاکره کرده‌ایم و قرار است 2معدن چاه گز و شیطور را با توجه به اینکه خصوصی‌سازی در زمینه رعایت تامین زنجیره ذوب آهن انجام نشده است، از دولت بگیریم. دولت نیز در این زمینه موافقت کرده است اما در ظاهر در قانون، «ترک تشریفات» ندارند. به همین دلیل به وسیله مصوبه دولت با بازرسی کل کشور در حال مذاکره هستیم و با توجه به اینکه کارخانه ذوب آهن اصفهان از سوی تامین اجتماعی از دولت خریداری شده به طور استثنا بتوانند «ترک تشریفات» را به‌گونه‌ای لحاظ کنند. اگر ذوب آهن این دو معدن را داشته باشد طبیعی است که فرآیند تولید و زنجیره ذوب آهن تکمیل خواهد شد و بهتر می‌تواند پیش برود.

    پیش رفتن به سمت سهامداری
    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی همچنین در این نشست خبری به ارائه گزارشی از عملکرد شستا و برنامه‌های آن پرداخت و عنوان کرد: شستا در سال 1365 با هدف ارزش‌آفرینی و با حفظ منابع کارگری و افراد زیر پوشش تامین اجتماعی شکل گرفت تا از راه سرمایه‌گذاری و بنگاهداری بتواند ایجاد ارزش‌افزوده کند. لطفی ادامه داد: سرمایه فعلی شستا 39هزار میلیارد ریال است که معادل 1/2 میلیارد دلار بوده و حدود 60 هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه بازار سهام آن است که معادل 17 میلیون دلار ارزش دارد. وی درباره هلدینگ‌های تابع فعلی شستا عنوان کرد: 9 هلدینگ در حوزه‌های مختلف، تابع شستا به‌شمار می‌روند که این حوزه‌ها شامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی، شرکت سرمایه‌گذاری دارو نی تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، شرکت سرمایه‌گذاری عمران و حمل‌ونقل تامین، شرکت مدیریت صنایع نوین تامین، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین و شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با توجه به افق 5 ساله که شرکت برای خود در نظر گرفته است، عنوان کرد: هلدینگ‌های تابع شستا در افق 1401 شامل حوزه‌های انرژی(صنایع نفت، گاز و پتروشمی و نیروگاهی)، دارو، معدن و فلزات، ارتباط و فناوری اطلاعات، گروه مالی(بانک و بیمه) است و از 9 هلدینگ به 5 هلدینگ خواهد رسید.
    لطفی خاطرنشان کرد: خروج از بنگاهداری از برنامه‌های جدی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است. شرکت به وسیله اطلاعیه در جراید به فروش گذاشته شده است و تا پایان بهمن به فروش خواهند رسید.

    وی افزود: با واگذاری بنگاه‌ها زمینه رقابت با بخش خصوصی را به کمترین میزان می‌رسانیم و فضا را برای حضور بخش خصوصی پرقدرت‌تر و توانمندتر ایجاد می‌کنیم. لطفی خاطرنشان کرد: حدود 132 شرکت متعلق به شستا با توجه به اینکه کوچک‌مقیاس هستند در آینده به فروش گذاشته خواهند شد.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ادامه داد: در نخستین نشست با 300 بازرگان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی جلسه‌ای برگزار شد و مذاکره‌هایی داشتیم. شستا را عرضه کردیم و قرار شد در قالب کمیته‌های مشترک اقداماتی انجام شود.وی افزود: خوشبختانه از ابتدای امسال تا کنون با 100 هیات خارجی مذاکره کردیم و قرار شد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور اقدامات مشترک برنامه‌ریزی کنیم. لطفی افزود: امسال فعالیتی را با کشور آذربایجان برای ایجاد کارخانه دارو شروع کردیم و در عراق نیز کارخانه سیمان در حال ساخت است.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: برای استفاده از منابع مالی کشورهای خارجی با صندوق‌های مالی مذاکره کرده‌ایم که به دلیل نبود استانداردهای مالی بین‌المللی در این بخش نتوانستیم به خوبی عمل کنیم و با استفاده از مشاوران امیدواریم بتوانیم صورت‌های مالی را در استفاده و شکل‌گیری صندوق‌های پولی ایجاد کنیم.وی افزود: در دهه فجر نیز 9 پروژه به ارزش 450 میلیارد تومان در حوزه نفت، گاز و دارو به بهره‌برداری می‌رسد.لطفی یادآور شد: با توجه به داشتن منابع انسانی متخصص، برنامه راهبردی را برای سال 1401 تدوین کرده‌ایم که اولویت آن خروج از بنگاهداری با رویکرد سهام است.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بیان کرد: با اقدامات انجام شده در جهت اشتغالزایی نیز پیشگام بوده‌ایم. 15 هزار نیرو را به طور مستقیم جذب کردیم و 25 هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم با بهره‌برداری از پروژه‌ها مشغول به کار می‌شوند.
    وی یادآور شد: درحال‌حاضر 18 پروژه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در دستور کار دارد که یکی از آنها پروژه ستاره خلیج‌فارس است که 2 فاز دیگر آن تا پایان سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.
    لطفی افزود: تا کنون 3 میلیارد و 800 میلیون یورو در این پروژه‌ها هزینه شده است و 400 میلیون یوروی دیگر نیز باید پرداخت شود.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بیان کرد: با بهره‌برداری از پروژه ستاره خلیج‌فارس 1/5 برابر حال حاضر، بنزین تولید خواهیم کرد. 49 درصد سهام پروژه ستاره خلیج‌فارس، متعلق به شستا و 51 درصد دیگر آن متعلق به دو مجموعه از وزارت نفت است.

    برچسب ها