عصر خودرو

۸۰ درصد ترانزیت بار افغانستان از پاکستان به بنادر ایران منتقل شد

عصر بازار- بیشر از ۸۰ درصد از ترافیک محموله های باری افغانستان از بندر کراچی پاکستان به بندرعباس و بندر چابهار در ایران منتقل شد.

۸۰ درصد ترانزیت بار افغانستان از پاکستان به بنادر ایران منتقل شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بیشتر از 80 درصد از ترافیک محموله های باری افغانستان از بندر کراچی پاکستان به بندرعباس و بندر چابهار در ایران منتقل شده است. این اقدام در واکنش به اقدام پاکستان در وضع تعرفه های تجاری جدید و همچنین متعاقب آغاز به کار بندر چابهار انجام شده است.

    بندر چابهار که در فاصله حدودا 100 کیلومتری بندر گوادر پاکستان قرار دارد، تاثیر قابل توجهی بر نقشی که پاکستان به عنوان یک مسیر ترانزیتی تجاری برای افغانستان ایفا می کرد خواهد گذاشت.

    انتظار می رود بندر چابهار که نزدیک ترین حلقه اتصال دریایی ایران به اقیانوس هند است، شاهد جریان تجارت کالا از افغانستان باشد. پیش بینی شده که بندر چابهار در آینده شاهد ترانزیت 5 میلیارد دلار کالا از افغانستان به کشورهای دیگر باشد. قطع وابستگی افغانستان به پاکستان برای ترانزیت کالا در نوامبر گذشته از سوی عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان اعلام شد.

    در طی یک سال گذشته، بسته شدن مداوم مرزها و رویارویی های نظامی منجر به کاهش 2 میلیارد دلاری تجارت کالا از افغانستان شده است. حجم تجارت افغانستان از 2.5 میلیارد دلار در سال 2016 به 500 میلیون دلار در سال مالی جاری کاهش یافته است.

    ضیا الحق سرحدی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و افغانستان گفت، رهبران پاکستان و افغانستان نباید برای حل اختلافات خود از مبادلات تجاری دوجانبه استفاده کنند.

    وی افزود، کاهش تجارت بین دو کشور، نتیجه تنش ها در مرزهای پاکستان و افغانستان بوده است. وی همچنین افزود، تغییر مسیر تجارت افغانستان به سمت بندر چابهار به دلیل مشوق های پیشنهادی از سوی هند به تجار افغان است. وی گفت، ایجاد یک مسیر هوایی بین بمبئی و کابل نیز به تقویت روابط دو کشور کمک کرده است.

    برچسب ها