عصر خودرو

با ظرفیت ١۰ میلیون مترمکعب در روز؛

تولید گاز از فاز ١٧ پارس جنوبی آغاز شد

عصر بازار- مجری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفت: با انجام عملیات تکمیلی حفاری و راه اندازی سکوی ١٧A، تولید گاز این سکو با ظرفیت تولید روزانه ١۰ میلیون مترمکعب آغاز شد.

تولید گاز از فاز ١٧ پارس جنوبی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حسن بویری درباره آخرین وضعیت راه اندازی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفت: نخستین سکوی فاز ١٧ حوزه مشترک پارس جنوبی پس از تکمیل مراحل نصب، آماده سازی تجهیزات و عملیات راه اندازی از روز گذشته (سه شنبه) با تولید روزانه ١۰ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.
    به گزارش وزارت نفت، بویری افزود: با تحقق بهره برداری از این بخش مخزنی و براساس برنامه ر یزی های انجام شده برای نهایی سازی سرویس های دریایی مرتبط با این فاز، میزان تولید از سکوی A ١٧ در ١۰ روز آینده به ١٥ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.
    به گفته وی، مراحل انتقال گاز استحصالی این فاز به بخش خشکی آغاز شده است که با اجرای عملیات جداسازی میعانات گازی، رطوبت گیری و شیرین سازی، گاز تولیدی پالایشگاه برای تامین مصارف داخلی به خط لوله هفتم سراسری گاز کشور منتقل خواهد شد.
    مجری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفت: سکوی A١٧ با توجه به فرارسیدن فصل سرما و نیاز کشور به سوخت زمستانی و همسو با تامین تقاضای بخش خانگی و تجاری و تاسیسات صنعتی راه اندازی شده است.
    بویری افزود: با دستیابی به تولید جدید در سکوی A١٧، ظرفیت تصفیه و شیرین سازی گاز پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ تا پایان آذرماه به ٤۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.
    وی همچنین با اشاره به تلاش های انجام شده در این پروژه در زمینه داخلی سازی و بهره گیری از توانمندی های ملی گفت: بیش از ٩۰ درصد از اجرای بخش مهندسی ، ٦٥ درصد از تامین کالاهای مورد نیاز و 100درصد مراحل ساخت و اجرای این پروژه از سوی شرکت ها و متخصصان ایرانی انجام شده است که دستاوردی جدید در ساخت پالایشگاه های ملی محسوب می شود.
    ردیف های یکم و دوم فازهای ١٧ و ١٨ در دی ماه سال گذشته با استفاده از گاز فازهای ٦ ، ٧ و ٨ پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت.
    هدف از طرح توسعه فازهای 17و 18 پارس جنوبی، تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز اتان برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی و بیش از یک میلیون تن گاز مایع به منظور صادرات به بازارهای جهانی است.
    به دلیل تاخیر در راه اندازی بخش دریایی فازهای 17 و 18 ، قرار است دو سکوی ساخته شده فاز 14 به فازهای 17 و 18 منتقل شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها