عصر خودرو

سبزعلیپور:

خرید پالایشگاه هندی در دوره پسا تحریم توجیه اقتصادی ندارد

عصر بازار- رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با انتقاد از طرح خرید پالایشگاه هندی توسط ایران گفت: این طرح در دوره تحریم ها و برای دور زدن تحریم ها مطرح شد اما در شرایط عادی و اکنون که توافق هسته ای به نتیجه رسیده است توجیه اقصادی ندارد.

خرید پالایشگاه هندی در دوره پسا تحریم توجیه اقتصادی ندارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت‌وگو با رادیو  گفت‌وگو در خصوص دلایل خرید سهام پالایشگاه های نفتی خارج کشور گفت: «دلیل این موضوع دور زدن تحریم ها و زمانی اتفاق افتاد که هنوز برجام اتفاق نیفتاده بود.»
    وی این اقدام را در شرایط عادی فاقد صرفه اقتصادی دانست و افزود: «حتی اگر برجام اجرایی شود، تحریم ها به این زودی برداشته نمی شود و منابع بدست ما نخواهد رسید.»
    سبزعلیپور با اشاره به کاهش روز افزون قیمت نفت، اظهار کرد: «امروز با بی پولی روبرو هستیم و هزینه این منابع نیز از جای دیگر تامین نخواهد شد و پولی برای خرید پالایشگاه در خارج کشور نداریم.»
    رئیس شورای سیاست گذاری اقتصاد مقاومتی در بخش خصوصی این سوال را مطرح کرد که اگر پولی موجود است، چرا صرف ایجاد پالایشگاه های جدید در کشور نمی شود اضافه کرد: «هیچ دلیل و توجیهی ندارد که اگر مجددا اختلافی میان ایران و غرب ایجاد شد، از تحریم رهایی پیدا کنیم؛ چراکه خرید این پالایشگاه ها جلودار تحریم ها نخواهد بود.»
    سبزعلیپور تصریح کرد: «مشخص است که دولت مجددا استراتژی خود را روی خام فروشی گذاشته؛ ولی اگر قرار بود پتروشیمی در خارج بخریم، می گفتیم دولت برنامه ای برای تبدیل نفت به کالای گران قیمت دارد.»
    همچنین نادر فریدونی، عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن تایید اظهارات سبزعلیپور، گفت: «قرار است در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم؛ بنابراین باید با ایجاد فضای کسب و کار به مقوله بیکاری پایان دهیم.»
    رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس خرید سهام این پالایشگاه ها را روشی غیر صحیح دانست و افزود: «اگر قرار بر سرمایه گذاری باشد، پتانسیل های بسیاری در داخل داریم تا از خام فروشی جلوگیری کنیم.»
    فریدونی همچنین در خصوص قراردادهای نفتی بر لزوم استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: «سرمایه گذارانی که قصد دارند بصورت سالم در کشورمان کار کنند، می توانند اقدام به بستن چنین قراردادهایی نمایند؛ اما بر اساس قانون اساسی هر قراردادی که تعهدی ایجاد کند باید به تصویب مجلس برسد.»

    سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: متأسفانه دلتمردان عزیز ما خودشان هم نمی دانند که چه میگویند و چکار میکنند!! زیرا آقایان از یک طرف دنبال شرکتهای بزرگ نفتی بزرگ خارجی جهت انتقال تکنولوژی به ایران و سرمایه گذاری در میادین نفتی کشورمان هستند و از طرفی دیگر خود به دنبال سرمایه گذاری در صنعت نفت کشورهای دیگر و آباد کردن آن کشورها هستند!! آیا این سیاستها و عملکردها با هم تناقض ندارد؟ از طرفی دیگر طبق فرامین مقام معظم رهبری قرار بر این است که ما با بهره مندی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد و کشوری قدرتمند بسازیم اما متأسفانه آقایان با عملکرد خود دارند اقتصاد کشورهای دیگر را قوی و قدرتمند میکنند. پس اینگونه حرکتها در تناقض با روح اقتصاد مقاومتی است.
    وی افزود: در خصوص پالایشگاه اسار هند لازم به ذکر است که قبل از ایران، شرکت نفتی رزنِفت روسیه مذاکراتی را جهت خرید این پالایشگاه انجام داده بود که به نتیجه نرسید! پس از این خرید خوب و سودمند بود چرا روسها عقب کشیدند که حالا ما وارد مذاکره شده ایم؟ آن هم با کدام پول در این ایام و اوضاع بی پولی دولت و ملت؟ این خرید فقط میتواند یک توجیه داشته باشد و آن اینکه هند پولهای بولکه شده ایران در بانکهای آن کشور را به ایران نمیدهد و بجای پولها میخواهد سهام برخی از شرکتها و پالایشگاه هایش را به ایران تحمیل کند. سرمایه گذاری در پالایشگاههای خارجی بازدارنده تحریمهای فعلی و تحریمهای احتمالی در آینده نخواهد بود زیرا در صورت بروز جنگ اقتصادی مجدد بین ایران و غرب، قطعاً ایران سهامدار هر شرکت و یا پالایشگاهی باشد نام آن مجموعه ها هم در لیست تحریمها قرار خواهد گرفت و در ضمن به چه شکلی نفت ایران را میخواهند به پالایشگاههای ایران در خارج منتقل کنند حتماً با نفتکش که تحریم کشتیرانی نیز مانع از تردد این نفتکشها خواهد شد پس فی الواقع ملاحظه میفرمائید که چقدر این بحث ساده و ناپخته می باشد.

    علیپور در خاتمه اظهار داشت که من به شما قول میدهم که این اتفاقات و این خریدها هرگز اتفاق نخواهد افتاد و فقط حرف آن بدون درنظر گرفتن عواقب آن مطرح شده تا شاید بقول خودشان نوعی موفقیت برای وزارت نفت و دولت محسوب شود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو