عصر خودرو

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی :

سرنوشت سود سهام عدالت متوفیان به کجا رسید؟

عصر بازار- مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: اکنون در حال بررسی و مذاکره برای به دست آوری فرمولی مناسب برای تعیین و تکلیف سود افراد متوفی هستیم.

سرنوشت سود سهام عدالت متوفیان به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی ، درباره میزان سوددهی و زیان دهی شرکت های سرمایه پذیر  سال مالی 96 ،اظهار کرد: مجامع شرکت ها برای بررسی روال سوددهی یا زیان دهی آنها هنوز تشکیل نشده است. اکنون نمی توان راجع به این موضوع قضاوت درستی کرد.

    سبحانی ادامه داد: سهام 60 شرکت متعلق به سهام عدالت بود که از این میان حدود 49 شرکت طبق سیاست های کلی  اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار و قیمت نهایی آنها اعلام شد. مشاهده لیست این شرکت ها برای عموم در سایت سازمان خصوصی سازی ممکن است.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: سوال های مطرح شده مبنی بر اینکه چه میزان از سهم شرکت های فوق  به سهام عدالت مربوط می شود با تصویب لایحه سهام عدالت در بودجه بندی سال آینده پاسخ داده شد و میزان سهم و مشارکت سهام عدالت در شرکت های سرمایه پذیر به طور ثابت باقی می ماند.

    وی تصریح کرد: روال سوددهی یا زیان دهی 49 شرکت واگذار شده اکنون مشخص نیست و تنها با برگزاری سال مالی شرکت ها قادر به ارزیابی عملکرد آنها خواهیم بود.

    سبحانی اضافه کرد: اکنون توانستیم عملکرد سال مالی 95 را مورد بررسی قرار دهیم چراکه مجامع شرکت های مشارکت کننده دربرهه زمانی تیر  و مهر ماه به طور کامل برگزار و میزان سود تولیدی آنها مشخص شد.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی یادآور شد: از مشارکت این شرکت ها در سال مالی 95 ،بالغ بر 4 هزار و 200 میلیارد تومان  حاصل شد که طبق خواسته سرمایه پذیران از این میزان ، حدود 500 میلیارد تومان برای افزایش سرمایه در نظر گرفته شد، مابقی این پول نیز در قالب سود به مشمولان سهام عدالت پرداخت شده است.

    وی افزود: در مرحله نخست واریزی های سال مالی 95 که مورخ نوزدهم دی ماه بود، حدود 930 میلیارد تومان به مشمولان پرداخت شد و مابقی سود آنها هم که بالغ بر 600 میلیارد تومان است، در آغاز دهه فجر برای گروه های الویت دار پرداخت می شود. پس از پرداخت سود مشمولان الویت دار، سود افراد مابقی در 4 گروه تقسیم شده، تا پایان سال با آنها تسویه حساب خواهد شد.

    سبحانی با بیان اینکه عملکرد شرکت های سرمایه پذیر در سال 95 مشخص شد اما نسبت به سال 96 امکان قضاوت وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه مجامع این شرکت ها در تیرماه سال 97 برگزار می شود، اکنون نمی توان نسبت به عملکرد آنها قضاوتی داشت . پس از برگزاری این مجامع باید میزان سود حاصل را با درنظرگیری فاکتور های دیگر مورد بررسی قرار داد تا نتیجه عملکرد مطلوب یا ناموفق آنها به دست بیاید.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: حدود 49 شرکت سرمایه پذیر باید در اسفند ماه  عملکرد  سال مالی 96 خود را مشخص کنند و سازمان خصوصی سازی به این شرکت ها تا چهار ماه بعد از برگزاری مجمع فرصت ارائه گزارش داده است که در نهایت این سازمان ناظر، در تیر ماه سال 97 می تواند روال و نتایج عملکرد آنها را به استحضار مردم برساند.

    وی بیان کرد: البته سال مالی سه شرکت در خرداد سال 97 به اتمام می رسد و مجامع آنها در مهر ماه برگزار می شود اما با توجه به اینکه سال مالی اغلب شرکت ها در تیرماه به سرانجام می رسد، آنگاه می توانیم ارزیابی خوبی از عملکرد شرکت ها داشته باشیم.

    سبحانی با ابراز امیدواری نسبت به سوددهی شرکت ها در سال مالی 96، مطرح کرد: به دوازده گروه ،سود تکمیلی سال مالی 95 پرداخت شد و نیمه دوم پرداخت این سوددهی ها نسبت به نیمه نخست آن حدود 2 برابر شده است.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: همزمان با آغاز دهه فجر و از روز دوازدهم بهمن ماه، سود تکمیلی سال مالی 95 برای دوازده گروه از جمله مشمولان تحت حمایت کمیته امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، فعالان قرآنی، خدام مساجد، خبرنگار ها و.. پرداخت می شود.

    وی ادامه داد: با چهار گروه و زیرمجموعه های عمده آنها از جمله کارمندان، بازنشستگان، مدد جویان، خدمات دهندگان کشوری و لشکری، کارگران ساختمانی، تامین اجتماعی، روستایی ها و عشایر  تا پایان سال جاری تسویه حساب می شود.

    سبحانی درباره مشمولان متوفی خبرداد: اکنون در حال بررسی و مذاکره برای به دست آوری فرمولی مناسب برای تعیین و تکلیف سود افراد فوت شده هستیم و هنوز نمی توان سرنوشتی قطعی برای روال پرداخت سود این گروه بیان کرد.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: برای پرداخت سود افراد متوفی باید هماهنگی های لازم با سازمان ثبت احوال، قوه قضاییه و چند نهاد مرتبط دیگر به وجود بیاید تا بتوانیم فرمول به دست آمده را با تایید هر یک از این سازمان ها به مرحله اجرا برسانیم اما اکنون حدود 47 مشمول سهام عدالت در قید حیات وجود دارد که تا پرداخت حقوق آنها به طور کامل به سرانجام نرسد نمی توانیم به سراغ افراد متوفی برویم.

    وی با اشاه به برخی از اظهارات  مطرح شده مبنی بر اینکه تعدادی افراد با ارائه کد شبا هنوز نتوانسته اند سودی دریافت کنند، گفت: افرادی که به بیان خود کد شبا و مشخصات کاملی ارائه کرده اند اما هنوز سودی دریافت نکرده اند ممکن است تاریخ کد شبا آنها گذشته باشد و یا به هر دلیلی حساب آنها از جانب بانک مسدود شده باشد.

    سبحانی افزود: عده دیگری هم که به جای درج کد شبای خود ،کد شبای سرپرست خانواده را اعلام کرده اند در این حالت سازمان خصوصی سازی امکان سود دهی به آنها را ندارد. چرا که پرداخت سود سهام عدالت همانند واریز یارانه های نقدی نیست که تمام سود به حساب فرد سرپرست واریز شود . افراد به طور مجزا این سود را دریافت می کنند.

    مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: در برخی موارد، افراد کد شبا حساب مشترک  اعلام کرده اند، در حالی که طبق مقررات سود به حساب های مشترک واریز نمی شود.

    سبحانی گفت: در این سه حالت امکان دارد که فرد باوجود اعلام شماره شبا خود از سود سهام عدالت بهره مند نشده باشد. این افراد بدون وجود محدودیت زمانی می توانند به سامانه مربوط مراجعه کرده و اطلاعات خود را تصحیح کنند.

    برچسب ها