عصر خودرو

بررسی قیمت دلار، یورو و پوند در یک ماه اخیر ؛

یورو روی دلار و پوند را کم کرد!

عصر بازار- مقایسه روند قیمت سه ارز مهم (دلار، یورو، پوند) در بازار نشان می‌دهد که یورو با ۹۰۰ تومان افزایش در یک ماه گذشته بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دلار و پوند داشته و پس از آن پوند با ۸۰۰ تومان و دلار با ۵۰۰ تومان افزایش قیمت در رتبه‌های بعدی افزایش قیمت قرار دارند.

یورو روی دلار و پوند را کم کرد!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در یک ماه گذشته نرخ سه ارز مهم و تاثیرگذار در بازار یعنی دلار، یورو و پوند افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌اند و به رکوردهای بی‌سابقه‌ای رسیدند.

    دلار آمریکا از 15 دی تا 15 بهمن ماه سال جاری در کمترین نرخ خود حدود 4300 تومان در بازار عرضه شد و در بالاترین قیمت به 4800 تومان رسید تا در مجموع در این بازه زمانی 500 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده باشد.

    اما یورو از ارزهای مهمی است که بسیاری از معاملات خارجی ایران امروزه با آن انجام می‌شود و اهمیت آن در بازار کمتر از دلار نیست. این ارز در فاصله یک ماهه (نیمه دی تا نیمه بهمن) در پایین‌ترین نرخ، حدود 5200 تومان در بازار آزاد فروخته شد و در بیشترین نرخ در روزهای اخیر به 6100 تومان رسید تا 900 تومان افزایش قیمت را در این مدت پشت سر گذاشته باشد.

    به طور معمول افزایش نرخ دلار بر ارزهای دیگر هم تاثیر می‌گذارد و به نظر می‌رسد که افزایش قیمت دلار، نرخ یورو را هم افزایش داده است. اما از طرفی به نظر می‌رسد بعضی عوامل بین المللی هم در افزایش قیمت یورو بی‌تاثیر نبوده است.

    از سوی دیگر پوند انگلستان هم وضعیت مشابه دلار و یورو در این یک ماه اخیر داشته است. این نوع ارز در نیمه دوم دی ماه حدود 5900 تومان فروخته شد و در 15 بهمن به حدود 6700 تومان رسید تا پوند انگلستان هم در این بازه زمانی 800 تومان افزایش قیمت پیدا کند.

    مقایسه روند قیمتی این سه ارز در بازار نشان می‌دهد یورو با سرعت بیشتری در جهت افزایش حرکت کرده و در مقایسه با دلار 400 تومان بیشتر در یک ماه اخیر گران شده است. بعد از یورو پوند قرار دارد که 800 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در دلار در جایگاه سوم از لحاظ میزان افزایش قیمت قرار دارد اما بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است.

    به نظر می‌رسد که بازار ارز یکی از بی‌ثبات‌ترین و غیر قابل پیش‌بینی‌ترین دوره‌های خود را سپری می‌کند؛ به طوری که امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی از جمله صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان گرفته است.   

    از طرفی با وجود وعده بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت ارز، عملا نه تنها در بازار این اتفاق نیفتاده بلکه شیب صعودش تندتر شد.

    برچسب ها