عصر خودرو

رابطه قیمت مسکن و نوسانات ارزی

عصر بازار- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تشریح رابطه میان تحولات قیمتی مسکن با نرخ ارز، به ابهامات درباره تاثیر نوسانات ارزی اخیر بر بازار مسکن پاسخ داد.

رابطه قیمت مسکن و نوسانات ارزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، علی چگینی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز به شکل مستقیم بر بازار مسکن اثر محسوسی ندارد چرا که سهم پرداخت‌های ارزی در تولید مسکن بسیار ناچیز است، در عین حال از وجود یک رابطه غیرمستقیم میان ارز و مسکن خبر داد و گفت: ارز یک کالای سرمایه‌ای در اقتصاد محسوب می‌شود که طبعا زمانی که نرخ آن افزایش پیدا کند، روی سایر کالاها نیز اثرگذار خواهد بود. براین اساس نوسانات ارزی می‌تواند روی بهای مسکن اثر غیرمستقیم داشته باشد.

    وی با اشاره به اثر نوسانات ارزی بر قیمت مصالح ساختمان، تصریح کرد:‌ اگر قیمت مصالح ساختمانی که ارزبری دارند، افزایش یابد، طبعا مسکن نیز توسط سازنده‌ها به بهای بیشتری قیمت‌گذاری می‌شود و این اثر کوتاه‌ مدت نوسانات ارزی بر بخش مسکن است. از طرفی نوسانات نرخ ارز در کوتاه‌ مدت می‌تواند موجب کاهش تقاضای مسکن و افزایش تقاضای ارز شود و در نتیجه تب معاملات مسکن را قدری کاهش دهد.

    چگینی اثر میان‌ مدت افزایش نرخ ارز بر بازار مسکن را این طور تحلیل کرد: با تحقق رشد نرخ ارز، بخشی از سرمایه جذب این بازار می‌شود و بعد از یک دوره نوسانات، افرادی که از سودهای حاصل از رشد نرخ ارز سود برده‌اند، اغلب در گام بعدی وارد بازار مسکن می‌شوند. به این ترتیب افزایش نرخ ارز در میان‌ مدت موجب می‌شود پس از ایجاد ثبات در این بازار، تقاضای زیادی یک باره روانه بازار مسکن شود و این موضوع می‌تواند رشد قیمت مسکن را تحت تاثیر عدم برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا به دنبال داشته باشد.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با یادآوری رشد سه برابری نرخ ارز در سال‌های 91 و 92 و به دنبال آن رشد قابل توجه و ناگهانی قیمت مسکن، تاکید کرد که روند کنونی بازارهای مسکن و ارز با وضعیت چند سال قبل کاملا متفاوت است و هر گونه شوک قیمتی در بازار مسکن ناشی از نوسانات ارزی را غیرمحتمل دانست.

    چگینی توضیح داد: سال 90 قیمت دلار از 1000 تومان شروع شد و تدریجا طی کمتر از دو سال به 3000 تومان رسید. بنابراین نوسانات ارزی در آن سال ها بسیار شدید بود و به همین خاطر اثر زیادی بر بازارهای موازی از جمله مسکن گذاشت. این در حالی است که از اواخر سال 91 تا اوایل سال 96، نرخ ارز تغییر محسوسی نکرد و حول و حوش 3400 تا 3500 تومان ثبات داشت.

    وی به آغاز نوسانات ارزی از اردیبهشت امسال و رسیدن دلار به نرخ بیش از 4500 تومان اشاره کرد و در عین حال یادآور شد که عمده این افزایش قیمت مربوط به یکی دو ماه اخیر بوده و هنوز اثر خود را در بازار مسکن نشان نداده است.

    چگینی تاکید کرد: حتی در آینده نیز اثر نوسان نرخ ارز بر بازار مسکن به اندازه سال‌های 91 و 92 نخواهد بود و نوسان قیمت مسکن در چند ماه آینده بسیار جزئی‌تر رخ می‌دهد.

    به گفته وی، قیمت مسکن در تهران طی 10 ماه اولیه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 8 درصد رشد کرده است و در دی ماه امسال نیز با وجود ثبت حدود 19 هزار معامله، رشد نقطه‌ای قیمت مسکن از 15 درصد فراتر نرفته است.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بخشی از افزایش قیمت مسکن در یکی دو ماه اخیر را متاثر از بازگشت تمام عیار رونق به بازار دانست و افزود: معمولا در شرایط پیش‌ رونق و رونق بخش مسکن، علاوه بر رشد معاملات، قیمت مسکن نیز اندکی افزایش می‌یابد.

    وی در خاتمه تاکید کرد روند افزایش قیمت مسکن در ماه‌ های آتی شدید نخواهد بود و طی یک روند ملایم متناسب با حجم معاملات و میزان تقاضا، قیمت‌ها نیز تغییر خواهد کرد چرا که بازار مسکن اکنون کشش افزایش شدید قیمت را ندارد.

    برچسب ها