عصر خودرو

یک کارشناس بازرا پولی و بانکی مطرح کرد:

افزایش تقاضا به گرانی دلار دامن زده است

عصر بازار: یک کارشناس بازار پولی و بانکی با بیان اینکه دولت منابع ارزی کافی ندارد، گفت: فرصت‌های زیادی در راستای تک نرخی کردن از دست رفته است و با توجه به این وضعیت تورم، تک نرخی کردن به صورت طبیعی انجام نمی‌شود.

افزایش تقاضا به گرانی دلار دامن زده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بهاءالدین حسینی‌هاشمی در رابطه با بازار و تک‌نرخی شدن ارز، اظهار کرد: دو موضوع جدی کمبود منابع ارزی دولت و افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزها عاملی بر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد است.

    وی با بیان اینکه موارد متعددی همچون افزایش حجم تقاضای در بازار ارز  بر افزایش قیمت دلار تاثیرگذار است، گفت: در حال حاضر میزان مصارف و منابع ارزی در کشور برابر نیست و از سوی دیگر کاهش ارزش ریال در برابر دلار در حدود هفت است که این موضوع خود را در بازار نشان می‌دهد.

    او با اشاره به اینکه اگر دولت منابع کافی در دست داشت می‌توانست برای ایجاد تعادل همچون کشورهای عربستان و امارات عمل کند، ادامه داد: مسیر درآمد ارزی کشور از طریق فروش نفت، صادرات فرآورده‌های پتروشیمی و نفت و صادرات کالا است که با تغییرات بازار نفت، میزان درآمد نفت و فرآورده‌های نفتی کاهش یافته است.

    این کارشناس بازار پولی و بانکی تاکید کرد: دولت برای مدیریت بازار ارز باید منابع کافی در دست داشته باشد در غیراینصورت در مدیریت آن خوب نخواهد بود و بازار بر اساس قدرت خرید ارزها و نرخ برابری قیمت را انواع ارز را تعیین خواهد کرد.

    وی با تاکید بر اینکه، نرخ برابری دلار و یورو کاهش یافته و عاملی بر افزایش قیمت دلار است، گفت: تقاضا در بازار ارز باید همواره پاسخ داده شود در غیراینصورت شوک و افزایش قیمت در بازار رخ می‌دهد و در حال حاضر به دلیل کمبود منابع دولت به دنبال قیمت بازار حرکت می‌کند.

    حسینی‌هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا فرصت تک نرخی کردن ارز در پی رشد قیمت‌ها در بازار آزاد از دست رفته است، بیان کرد: از سال 1381 تا به امروز فرصت‌های بسیاری برای تک نرخی کردن ارز از دست رفته است و دولت‌ها تنها به دنبال یک رویداد خوشبینانه همراه با معجزه هستند.

    او خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط برای تک نرخی کردن آماده نیست و دولت‌ها به دنبال آن هستند تا نرخ ارز آزاد و دولتی به خودی خود یکسان شود تا در نهایت اعلام تک نرخی صورت بگیرد.

    وی با بیان اینکه بیان اینکه یکسان سازی رانت و تقاضای اضافی را در بازار ارز از بین خواهد برد، تاکید کرد: اقتصاد کشور تورم شدیدی دارد که هیچگاه نمی‌توان به صورت طبیعی شاهد یکسان سازی نرخ ارز بود و دولت باید با مدیریت صحیح به سمت یکسان سازی نرخ ارز شناور حرکت کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها