عصر خودرو

استقراض دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ دوبرابر شد

عصر بازار- وزارت خزانه‌داری آمریکا از برنامه دولت این کشور برای استقراض ۹۵۵ میلیارد دلار در سال مالی جاری خبر داد که دو برابر سال گذشته است.

استقراض دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ دوبرابر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  به نقل از واشنگتن پست، هفته‌ای که گذشت روزهای بسیار شگفت‌آوری را در آمریکا پدید آورد و این طبیعی است که مردم و رسانه‌ها برخی مسائل کلیدی مطرح‌شده از سوی وزارت خزانه‌داری این کشور را از دست بدهند.

    طی روزهای اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا از برنامه دولت فدرال برای استقراض 955 میلیارد دلار خبر داد. این آمار تقریباً دو برابر 519 میلیارد دلاری است که دولت فدرال آمریکا در سال 2017 استقراض کرده است. این آمار که روز چهارشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که حجم استقراض دولت فدرال آمریکا در سال جاری به بالاترین میزان در 6 سال گذشته خواهد رسید.

    در گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا علت افزایش این مسئله چشم‌انداز مالی آمریکا طی سال جاری و شرایط پیش روی این کشور عنوان شده است، اما دفتر بودجه کنگره این کشور در این زمینه صریح‌تر عمل کرده و طی گزارشی بالا رفتن استقراض دولت فدرال را ناشی از اجرای طرح کاهش مالیات عنوان کرده است.

    بالا رفتن استقراض دولت فدرال آمریکا باز هم شرایط پیچیده‌ای را در کنگره این کشور به وجود خواهد آورد و نمایندگان بازهم در باره سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، هزینه‌های نظامی، هزینه‌های جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی و دیگر برنامه های داخلی این کشور به بحث خواهند نشست.

    لازم به ذکر است پیش از آنکه کنگره آمریکا به بخش‌های مذکور بودجه اختصاص دهد نیز حجم کسری بودجه در آمریکا بالاست.

    مارک گلدوین، مسئول ارشد سیاست‌گذاری در کمیته پاسخگویی بودجه فدرال،‌ معتقد است: آمریکا به استقراض بسیار اعتیاد پیدا کرده است.

    وی گفت: ما هر دو حزب را نسبت به این مسئله سرزنش می‌کنیم.

    ارنی پدسچی که پیشتر یکی از مشاوران وزارت خزانه‌داری آمریکا بود و در حال حاضر نیز مدیر بخش تحلیل مالی مؤسسه اورکور ISI است، می‌گوید: نکته تأمل‌برانگیز این است که این نخستین بار است که حجم استقراض دولت فدرال آمریکا در سال‌های غیررکودی از زمان ریگان تاکنون به این شدت افزایش می‌یابد. در زمان ریگان شاهد افزایش یکباره استقراض دولت فدرال بودیم که دلیل آن بازسازی ارتش بود و الان ترامپ نیز می‌خواهد به همان نسبت استقراض را افزایش دهد.

    ترامپ در سخنرانی اخیر خود درباره وضعیت این کشور در جمع نمایندگان کنگره آمریکا هیچ اشاره‌ای به بدهی عمومی و کسری بودجه این کشور نکرد و عدم اشاره به این دو موضوع باعث شده است که کارشناسانی نظیر گلدوین نسبت به این مسئله به شدت واکنش نشان داده؛ چراکه آنها بارها نسبت به جدی شدن یک مشکل بزرگ اقتصادی در آمریکا هشدار داده‌اند.

    مارتین فلدزتین، کارشناس اقتصادی دانشگاه هاروارد و مشاور پیشین ریگان، طی مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: این واقعاً وحشتناک است. کسری بودجه و بدهی عمومی آمریکا که روزبه‌روز در حال افزایش است، مشکلات جدی هستند که نه‌تنها در بلندمدت بلکه همین حالا گریبان آمریکا را گرفته‌اند.

    کاخ سفید طی هفته گذشته و با جدی‌تر شدن خطر تعطیلی دولت فدرال، بخشی از شدت این مسئله را حس کرد.

    سرمایه‌گذاران نگران تأثیرات منفی دو برابر شدن استقراض دولت فدرال و تأثیر آن بر بالا بردن تورم و در نتیجه بالا رفتن بهره بانکی در این کشور هستند که همین مسئله باعث شد تا طی هفته گذشته تشکیل صف‌های فروش بدترین عملکرد هفتگی در بورس نیویورک را رقم بزنند.

    برچسب ها