عصر خودرو

بانک مرکزی ارز مبادله‌ای برای واردات برنج هندی نمی‌دهد

عصر بازار- رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت: هرچند ایران درهای بازار خود را مجددا باز کرده، اما ارائه ارز دولتی به وارد کنندگان برنج را متوقف کرده است.

بانک مرکزی ارز مبادله‌ای برای واردات برنج هندی نمی‌دهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، روزنامه هندی هندو بیزنس لاین نوشت، از سرگیری صادرات برنج باسماتی هند به ایران عاملی برای افزایش صادرات این محصول شده که قیمت آن در 8 ماهه نخست سال مالی جاری حدود 25 درصد افزایش یافته است.

    ایران بزرگترین خریدار برنج باسماتی هند است و یک چهارم از صادرات سالانه حدودا 4 میلیون تنی برنج باسماتی به این کشور ارسال می گردد. ایران از 21 ژانویه تا 21 ژوئن امسال ثبت واردات برنج هندی را آزاد اعلام کرده است. این مهلت 3 ماهه تا یک ماه دیگر قابل تمدید است.

    دی کی سینگ، رئیس نهاد توسعه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی هند گفت: «بر اساس روند صادرات فعلی، ما انتظار داریم صادرات برنج باسماتی هند بیش از سال گذشته باشد.»

    در بازه زمانی آوریل تا نوامبر سال مالی جاری، صادرات برنج باسماتی هند با 29 درصد رشد به 2.61 میلیارد دلار رسید. ویجی ستیا، رئیس اتحادیه صادر کنندگان برنج هند گفت: «هرچند ایران درهای بازار خود را مجددا باز کرده، اما ارائه ارز دولتی به وارد کنندگان برنج را متوقف کرده است.»

    این اقدام با هدف عدم تشویق واردات برنج خارجی صورت می گیرد.

    به علاوه، ایران همچنین اعتراضات خود به گواهی های بهداشتی و سلامت صادر شده از سوی نهادهای دولتی هند را افزایش داده است. به گفته منابع آگاه، این مسائل توسط وزارت کشاورزی هند با طرف ایرانی مطرح شده و احتمالا به زودی حل و فصل خواهد شد.

    ایرانی ها سالانه 3.2 میلیون تن برنج مصرف می کنند در حالی که تولید برنج در ایران 2.2 میلیون تن است.

    برچسب ها