عصر خودرو

همه چیز باب میل "طلای سرخ" ایران

عصر بازار- قیمت جهانی مس در مسیر افزایش قرار دارد و افتتاح‌های جدید در حوزه صنایع مس ایران تولید این محصول را در وضعیت بهتری قرار داده که مجموعه این عوامل روزهای خوبی برای این فلز ارزشمند رقم زده است.

همه چیز باب میل "طلای سرخ" ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پنجشنبه هفته گذشته 13 طرح زیرساختی و تولیدی در استان کرمان با ارزش بیش از 3500 میلیارد تومان در این حوزه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد که مجموعا علاوه بر افزایش ظرفیت های زیرساختی مانند انبارداری، خطوط انتقال گاز و ظرفیت تولید برق، تولید مس آندی در منطقه سرچشمه را به 282 هزار تن و ظرفیت تولید مس کاتدی را به 200 هزار تن افزایش داد.

    این افزایش ظرفیت ها در حالی صورت می گیرد که قیمت جهانی مس در ماه های اخیر مرز 7000 دلار را رد کرده است و اکنون نزدیک به  7100 دلار در هر تن قیمت‌گذاری می شود.

    این در حالی است که پیش از این قیمت این محصول حتی به 7210 دلار نیز رسیده بود.

    این شرایط قیمتی برای محصول مس در حالی رقم می‌خورد که به گفته مهدی کرباسیان - رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) - قیمت کنسانتره مس  از سال 1392 از کیلویی 3515 به 2440 تومان و قیمت کاتد مس نیز از کیلویی 5198 به 3900 تومان کاهش یافته و بحران قیمت و تحریم قبل از برجام، فروش محصول کاتد را به یکی از مشکلات صنعت مس مبدل کرده بود اما با وجود این شرایط وضعیت مطلوبی به خود گرفته است.

    البته نگاهی به نمودار جهانی در پنج سال گذشته نیز بیانگر این تغییرات قیمتی در بازارهای جهانی هست که بخش عمده‌ای از آن به خاطر افت شدید قیمتهای معدنی در سال 2015 میلادی بوده که در آن زمان این محصول را وارد یک چاه قیمتی کرد.

    ادامه روند فعلی تولید داخلی و قیمت مس در بازارهای جهانی نویدبخش فعالیت مولد 17 هزار نفری است که به طور مستقیم در حوزه شرکتهای وابسته به مس فعالیت می کنند و با وجود این که به نظر می رسد براساس اکتشافات انجام شده دیگر ذخایر چشمگیر برای مس در ایران بدست نیاید می توان امید داشت با فعال‌سازی واحدهای تولیدی و حمایت از صنایع پایین دستی مس امکان ایجاد ارزش افزوده مناسب از طریق صادرات محصولات وابسته به این صنعت برای کشور وجود داشته باشد.

    برچسب ها