عصر خودرو

تولید نفت اوپک در ژانویه افزایش یافت

عصر بازار- طبق یافته های نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در ژانویه که تولید بالاتر عربستان سعودی و نیجریه، افت تولید ونزوئلا را جبران کرد، افزایش یافته است.

تولید نفت اوپک در ژانویه افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک 32.4 میلیون بشکه در روز در ژانویه نفت تولید کرده است که 100 هزار بشکه در روز نسبت به دسامبر افزایش داشته است. مجموع تولید اوپک در دسامبر مورد بازبینی قرار گرفت و 110 هزار بشکه در روز کاهش یافت که نشان داد تولید این سازمان در دسامبر به پایینترین میزان از آوریل سال 2017 رسید.

    با اینهمه پایبندی تولیدکنندگان مشارکت کننده در توافق کاهش تولید، از 137 درصد در دسامبر به 138 درصد در ژانویه افزایش یافت که نشان می دهد پایبندی آنها حتی با وجود صعود قیمتها به بالاترین رکورد از سال 2014، تغییری نکرده است.

    اوپک در راستای توافق کاهش تولید با روسیه و شمار دیگری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان، تولیدش را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش می دهد. این توافق تا پایان سال 2018 اجرا خواهد شد.

    برای دومین ماه این نظرسنجی نشان داد هیچ نشانه ای از اینکه تولیدکنندگان بزرگ اوپک تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند تا از افزایش قیمتها یا افت چشمگیر تولید ونزوئلا بهره برداری کنند، وجود ندارد.

    کاهش تولید اوپک، کمک کرد قیمتهای نفت افزایش پیدا کند و هفته گذشته برنت برای نخستین بار از سال 2014 به بالای 71 دلار در هر بشکه صعود کرد. اعضای اوپک از درآمد بالاتری برخوردار شده اند اما برخی از تولیدکنندگان در این گروه ابراز نگرانی کرده اند که افزایش قیمتها ممکن است شیل آمریکا و سایر تولیدکنندگان را به بالا بردن میزان عرضه تشویق کند.

    طبق برنامه های بارگیری و نفتکش، بزرگترین افزایش تولید در ژانویه، متعلق به نیجریه بود که برخی از محموله های صادراتی اش برای صادرات در دسامبر برنامه ریزی شده بود اما به ژانویه موکول شد.

    به گفته منابع آگاه در این نظرسنجی، عربستان سعودی تولیدش را به میزان 50 هزار بشکه در روز افزایش داد. با اینهمه عرضه این کشور پایین سقف تولید تعیین شده از سوی اوپک مانده است.

    تولید لیبی در ژانویه 30 هزار بشکه در روز افزایش یافت. این کشور طی ماه میلادی گذشته بخشی از تولیدش را که از نوامبر متوقف شده بود، احیا کرد.

    هر دو کشور نیجریه و لیبی ابتدا از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده بودند اما به گفته نمایندگان و وزیران نفت اوپک، برای سال 2018، اوپک از هر دوی این کشورها خواست تولیدشان را از سطح تولید سال 2017 بالاتر نبرند.

    در میان کشورهایی که تولید کمتری داشتند، بزرگترین کاهش تولید مربوط به عراق بود. این کشور تقریبا 3.5 میلیون بشکه در روز از جنوب نفت صادر کرد که نسبت به رکورد بالای دسامبر اندکی کاهش داشت.

    تولید در شمال عراق پس از اینکه ارتش این کشور در اواسط اکتبر گذشته کنترل میادین نفتی پیرامون کرکوک را از نیروهای کرد بازپس گرفت، همچنان پایین است. این امر باعث شد سطح پایبندی عراق به توافق اوپک افزایش پیدا کند.

    طبق یافته های نظرسنجی رویترز، تولید در ونزوئلا که صنعت نفت به دلیل کمبود نقدینگی از منابع مالی محروم است، کاهش بیشتری پیدا کرد. صادرات این کشور در ژانویه افزایش یافت که احتمالا به دلیل فعالیت کمتر پالایشگاهی بوده است.

    اوپک سطح تولید برای سال 2018 را 32.6 میلیون بشکه در روز هدف گذاری کرده است. بر پایه نظرسنجی رویترز، اوپک در ژانویه 200 هزار بشکه در روز پایین سطح هدف گذاری شده نفت تولید کرد.

    بررسی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارج از اوپک، آمار تامسون رویترز و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع در شرکتهای نفتی، اوپک و شرکتهای مشاوره است.

    برچسب ها