عصر خودرو

نگاهی به معاملات چند ماه اخیر؛

گرمای تقاضای طلا در سرمای زمستان

عصر بازار- به‌نظر می‌رسد که پاییز و زمستان امسال فصول خوبی برای معامله‌گران طلا بوده است.زیرا در پاییز و اوایل زمستان اغلب عرضه‌های طلا به معامله انجامید. در دی ماه سال جاری نیز وضعیت تقاضا و معاملات طلا شرایط مطلوبی را پشت سر گذاشت و ۱۹۵کیلوگرم تقاضا که ۳۰ کیلوگرم آن معامله شد نشان از بازگشت رونق نسبی به بازار طلا دارد.

گرمای تقاضای طلا در سرمای زمستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، تحولات بازار طلا معمولا به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد و در شرایط کنونی پیش‌بینی بازار طلا دشوار شده است. کمتر از یک ماه پیش قیمت طلا در بازارهای جهانی به یک هزار و 250 دلار در هر اونس نیز رسیده بود که این رقم، پایین‌ترین قیمت این فلز گران‌بها در یک سال گذشته بود؛ اما با چرخش ناگهانی بازار و تصمیمات دولت آمریکا مبنی بر کاهش نرخ دلار و انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد این کشور، سمت و سوی بازار طلا 180 درجه تغییر کرد و قیمت طلا با حدود 100 دلار رشد به یک هزار و 350 دلار در هر اونس رسید. این شرایط باعث شد تا بسیاری از معامله‌گران بازار به‌سمت بازارهای طلا بروند و معاملات بسیاری در رابطه با طلا انجام شد.

    در بازار ایران نیز علاوه بر افزایش جهانی نرخ طلا که باعث افزایش قیمت آن شده بود، افزایش نرخ دلار در بازار آزاد نیز به افزایش دوچندان قیمت طلا کمک کرد؛ به‌طوری که بهای طلا در بازار ایران طی دی ماه حدود 10 درصد افزایش یافت.آمارها نشان می دهد که در بورس کالای ایران طی دی ماه سال جاری حدود 70 کیلوگرم شمش طلا با عیارهای گوناگون عرضه شد که در مقابل آن 195 کیلوگرم تقاضا وجود داشت. این تقاضای سرشار نشان می‌دهد که بازار تشنه معاملات طلا است و در صورتی که هر 2 طرف معامله به توافق برسند، شاهد بیشتر شدن معاملات طلا در بازار خواهیم بود.

    در عین حال 30 کیلوگرم از شمش طلای عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان معدن طلای زرشوران 30 کیلوگرم شمش طلای خود را با 2 عیار 997 و 998 در بازار عرضه کرد که در مقابل آن 82 کیلوگرم تقاضا وجود داشت. در نهایت زرشوران توانست 10 کیلوگرم معامله انجام دهد. شمش طلای زرشوران با عیار 997 به میزان 8 کیلوگرم و با عیار 998 به میزان 2 کیلوگرم مورد معامله قرار گرفتند.

    دیگر معامله‌گر بازار، معدن طلای موته بود که 40 کیلوگرم شمش طلای خود را با عیارهای 993، 997، 998 و 999 روانه بازار کرد که 113 کیلوگرم تقاضا داشتند و در نهایت نیز 20 کیلوگرم از این شمش‌ها  معامله شدند. البته در بورس کالای ایران، همانند چند ماه گذشته تولیدکنندگانی همچون زر معدن اختران و استحصال مواد معدنی تخت سلیمان حضور نداشتند تا بازار طلا همچنان چشم‌انتظار این 2 تولیدکننده بزرگ کشور باشد.

    برچسب ها