عصر خودرو

در اجلاس گروه ۲۰ مطرح شد

چالش‌های امنیتی؛ بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد جهان

عصر بازار: کشورهای حاضر در اجلاس گروه ۲۰ معتقدند، گسترش ناامنی، بزرگ‌ترین تهدید برای توسعه اقتصادی جهان محسوب می‌شود که این تهدید، روند کند کنونی رشد جهان را نیز با مشکل روبرو کرده است.

چالش‌های امنیتی؛ بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، با گذشت 3 روز از وقوع حملات تروریستی در پاریس که مرگبار ترین حادثه پس از جنگ جهانی دوم در این کشور محسوب می‌شود، رهبران بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، به افزایش نگرانی‌های خود نسبت به گسترش «ناامنی» اشاره کردند که این تهدید می‌‌تواند روند رشد اقتصادی جهان را که هم‌اکنون نیز به کندی در حرکت است، قربانی کند.

    به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، حملات تروریستی در پاریس که در هفته‌های اخیر پس از موج حملات تروریستی در ترکیه و مصر رخ داد، کشورهای غربی را وادار کرد تا مجددا میزان آسیب‌پذیری خود را در برابر حملات گروه‌ تروریستی داعش، نظیر تاثیر این حملات بر چشم‌انداز اقتصادی آنها، مورد بازبینی قرار دهند.

    رهبران گروه 20، متشکل از اقتصادهای صنعتی و توسعه یافته، پس از دو روز مذاکره و تبادل‌نظر، در بیانیه مشترکی اعلام کردند: چالش‌های ژئوپلتیک به سرعت در حال بدل شدن به بزرگ‌ترین نگرانی جهان هستند.

    مباحث امنیتی در این اجلاس یعنی چگونگی پاسخگویی به حملات تروریستی، مدیریت و پیشبرد جنگ در سوریه علیه گروه تروریستی داعش که درحال محکم کردن جای پای خود در منطقه است و نظارت بر وضعیت پناهجویان جنگی، محور اصلی قرار گرفته و از چالش امنیتی با عنوان بزرگترین مانع در جهت پیشبرد اقتصادی جهان یاد شد.

    اقتصاد جهان امروز با جریان‌های مخالفی شامل کندی رشد اقتصادی چین و شمار قابل توجهی از اقتصادهای درحال توسعه و رکود جدید در ژاپن و همینطور بهبود ضعیف اقتصادی اروپا روبرو است. حملات تروریستی اخیر نیز لایه‌های جدیدی از نگرانی و دلهره را در سراسر جهانی ایجاد کردند که هم‌اکنون با خطرات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

    «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه که ریاست اجلاس امسال گروه 20 را نیز برعهده داشت، گفت: رهبران گروه 20 نمی‌توانند چشمان خود را روی این چالش‌ها که مستقیما بر اقتصاد جهان تاثیر گذاشته‌اند، ببندند. وی افزود: صحبت کردن از اقتصاد قدرتمند جهان، بدون برقراری صلح و ثبات جهانی امکانپذیر نیست.

    ادامه دنباله‌دار تورم ضعیف که یکی از نشانه‌های تقاضای ضعیف و کندی سرمایه‌گذاری است، حتی با وجود اجرای برنامه‌های انبساطی و تلاش بانک مرکزی اروپا برای تحریک رشد از طریق خرید اوراق قرضه دولتی، حوزه یورو را به خود گرفتار کرده است.

    با وجود آنکه بازارهای سهام آسیا و اروپا روز گذشته، به‌دنبال وقوع حملات تروریستی پاریس، روز آرامی را سپری کردند با این‌حال، این حملات می‌تواند بر اعتماد مصرف‌کننده در اروپا تاثیر منفی بگذارد که تبعات آن فشار رو به پایین مضاعفی را بر قیمت مصرف‌کننده خواهد گذاشت.

    «سیتی‌بانک»، روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شاخص اعتماد مصرف‌کننده پس از حملات تروریستی پاریس ممکن است بیش از زمان وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا سقوط کند. این بانک افزود: این احتمال می‌رود که اثرات مخرب حملات تروریستی در پاریس این بار بیش از گذشته باشد به‌خصوص اگر حملات تروریستی بیشتری در پیش باشد، آن‌وقت شاهد اختلال‌های بیشتری در فعالیت‌های بازرگانی و تجاری در مرزهایی هستیم که تحت کنترل و تدابیر شدید امنیتی قرار دارند.

    این درحالی است که سران گروه 2 هم‌اکنون برای احیای چشم‌انداز رشد در سراسر جهان، با مشکلات متعدد و کاهش ابزارهایی که رشد اقتصادی را به تحرک وا می‌دارد مواجه هستند. این گروه در بیانیه مشترک خود اعلام کرد: ریسک و بی‌ثباتی همچنان وجود دارد و کاهش تقاضای جهانی و مشکلات ساختاری همچنان بر رشد واقعی و احتمالی اقتصاد جهان سایه افکنده است.

    اعضای گروه 20 متعهد شدند تا تلاش‌های خود را برای افزایش تقاضای جهانی دو برابر کنند که این تلاش‌ها شامل احیای اقتصادهای خود برای رونق بخشیدن به تولید و سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت می‌شود. این وعده و وعیدها تاکنون با شکست جدی مواجه شده با اینحال، در راه محقق شدن این وعده‌ها، موانع متعدد مالی و سیاسی نیز وجود داشته است. به‌عنوان مثال، ایالات متحده که به‌عنوان یکی از تعهدات اصلی خود در گروه 20 وعده داده بود اصلاحات جدی را در قانون مهاجرت خود اعمال کند، این طرح با مخالفت جدی کنگره مواجه شد.

    «دومینیکو لومباردی»، مدیر برنامه اقتصاد جهانی مرکز مدیریت نوآوری بین‌المللی در کانادا می‌گوید: به نظر نمی‌رسد اجلاس گروه 20 به پیشرفتی منتهی شود. وی بااین حال تصریح کرد که حملات تروریستی پاریس از آنجایی که توانسته منجر به افزایش روح همکاری بین‌المللی در مقابله با تروریست‌های داعش شود، می‌توانند جریان بازی را تغییر دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو