عصر خودرو

رشد بیشتر قیمت نفت اقتصاد جهان را تضعیف می‌کند

عصر بازار- تحلیلگران هشدار می دهند که رشد بیشتر قیمت نفت می تواند اقتصاد جهانی را از مسیر ترمیمی فعلی خود خارج نماید.

رشد بیشتر قیمت نفت اقتصاد جهان را تضعیف می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در حالی که قیمت نفت نسبت به ماه ژوئن 2017 بیش از 50 درصد جهش داشته است، تحلیلگران هشدار می دهند که رشد قیمت ها می تواند اقتصاد جهانی را از مسیر ترمیمی فعلی خود خارج نماید.

    بانک های جی پی مورگان و بارکلیز هر دو پیش بینی هایشان از قیمت نفت در سال آینده را افزایش داده اند و تحلیلگران بانک مورگان استنلی نیز هشدار داده اند که رشد قیمت نفت ریسک افزایش نرخ تورم را بالا می برد، زیرا نفت گران به معنای افزایش هزینه سوخت و انرژی است که روی قیمت سایر کالاها و خدمات نیز اثر می گذارد.

    افزایش نرخ تورم تا حدی یک ریسک مهم برای رشد اقتصادی است زیرا می تواند بانک های مرکزی را وادار سازد تا با سرعت بیشتری اقدام به افزایش نرخ بهره کنند و این می تواند ترمز افزایش هزینه های خانوارها و شرکت های تجاری و متعاقبا بازارهای بورس را بکشد.

    رشد قوی اقتصاد جهانی به خودی خود از طریق رشد تقاضا برای نفت به افزایش قیمت انرژی کمک کرده است. به گفته آبهیشک دشپانده، تحلیلگر جی پی مورگان، رشد اقتصاد جهانی، تقاضا برای نفت را از 98.6 میلیون بشکه فعلی به 101.1 میلیون بشکه تا پایان سال افزایش خواهد داد.

    اما در عین حال، به گفته جی پی مورگان، عواملی همچون کاهش عرضه نفت ونزوئلا، اقدامات اوپک برای کاهش عرضه و ریسک های موجود در خاورمیانه نیز به همان اندازه در رشد قیمت نفت موثر بوده است.

    میشائیل کوهن، تحلیلگر بانک بارکلیز گفت: «تولید کنندگان نفت در آمریکا در نهایت در واکنش به افزایش قیمت ها تعداد سکوهای حفاری را افزایش خواهند داد و این موجب افت قیمت نفت در ماه های آینده خواهد شد.»

    «به علاوه، سطح فعلی قیمت ها احتمالا موجب تشویق تولید در سایر نقاط جهان نیز خواهد شد زیرا تولید کنندگان می خواهند از این وضعیت جذاب بازار بهره مند شوند.»

    اما در صورتی که این امر محقق نشود، یا فشار غیرمنتظره دیگری بر عرضه نفت وارد شود، ممکن است قیمت نفت به حدود 84 دلار افزایش یابد و این تبعات جدی تری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.

    بروس کاسمن، تحلیلگر جی پی مورگان گفت: «یک شوک منفی در بخش عرضه می تواند فیمت نفت را 20 درصد دیگر بالا ببرد و این موجب کاهش نیم درصدی رشد اقتصاد جهانی خواهد شد.»

    برچسب ها