عصر خودرو

خرید تضمینی طرحی مناسب برای حمایت از زعفران‌کاران

عصر بازار- خرید تضمینی زعفران طرحی حمایتی و مناسب از سوی دولت است که از آبان ماه امسال اجرایی شده اما، این طرح دچار نواقصی است که باید برای بهتر شدن رفع شود.

خرید تضمینی طرحی مناسب برای حمایت از زعفران‌کاران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، زعفران یکی از محصولات مهم صادراتی کشور است که نقش مهمی در افزایش صادرات غیر نفتی و ارزآوری زیادی نیز برای کشور دارد.

    بیش از 105 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور است و طی سال گذشته 350 تن زعفران در کشور تولید شده است.

    به دلیل نقش مهم زعفران در ارزآوری کشور و از طرفی مهم ترین منبع درآمد خانوارهای ایران است به نوعی که هم اکنون در استانهای در خراسان جنوبی 36 هزار نفر و در خراسان رضوی نیز 150 هزار نفر از این طریق امرار معاش می کنند.

    فعالان این صنعت معتقدند دولت آنچنان که باید از زعفران کشور با توجه به ارزآوری که دارد حمایت نکرده است و باید بیش از این از تولیدکنندگان زعفران حمایت می کرد.

    در همین راستا دولت برای حمایت از زعفران کاران طرح خرید تضمینی را در دستور کار قرار داد تا هم از زعفران کاران حمایت کند و هم دست دلالان کوتاه شود و به نوعی سود اصلی زعفران به جیب خود زعفران کاران برود البته طرحی که با انتقاداتی از سوی فعالان این حوزه مواجه شد.

    رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با انتقاد از طرح تضمینی خرید زعفران توسط دولت گفت: در این طرح به هیچ عنوان به بخش خصوصی و صادرکنندگان توجه نشده و هیچ مشورتی از آنها گرفته نشده است.

    محسن احتشام افزود: سازمان تعاون روستایی به همراه یک شرکت به عنوان مشاور این خرید را برعهده دارند و با اجرای این طرح یک تفاوت قیمت بوجود آمده است.

    وی گفت: در حالیکه در بازار قیمت زعفران سه میلیون و 700 هزار تومان است اما، سازمان تعاون روستایی آن را به قیمت 4 میلیون و 400 هزار تومان خریداری می کند، دلالان در این بین زعفران را از کشاورز خریداری و بعد به قیمت 4 میلیون و 400 هزار تومان به تعاون روستایی می فروشند و در این میان از همه بیشتر منتفع می شوند.

    اما، در مقابل وزارت جهاد کشاورزی که متولی بخش کشاورزی کشور به شمار می رود خرید توافقی زعفران کشاورزان را بی سابقه عنوان کرده و مدعی حذف دلالان و به وجود آمدن آرامش و رونق بازار این محصول شده است.

    وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در پی نارضایتی کشاورزان از حضور پررنگ دلالان و قیمت پایین این محصول، به منظور حمایت از تولید و اشتغال داخلی در سال اقتصاد مقاومتی، طرح حمایتی خرید توافقی زعفران بالاتر از قیمت بازار توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی از آبان ماه سال جاری اجرا و در اقدامی بی سابقه 50 تن زعفران از کشاورزان خریداری شده که این میزان خرید، رضایت کشاورزان از این حرکت حمایتی دولت را در پی داشته است.

    رئیس شورای ملی زعفران با انتقاد از بی برنامگی در خرید تضمینی زعفران گفت: به این طرح اعتراض و اعلام کردیم که طرح خرید را بدون پرداخت پول به صادرکنندگان محول کنید تا آنها این طرح را مدیریت کنند اما، توجهی نشد در حال حاضر سازمان تعاون روستایی فقط محصول را خریداری و دپو می‌کند و هیچ برنامه ای برای صادرات و بازاریابی ندارد.

    در اینکه طرح خرید تضمینی زعفران حرکتی پسندیده از سوی دولت برای حمایت از زعفران کاران است شکی نیست اما، طبق نظر فعالان این حوزه دارای نواقصی از جمله عدم بازاریابی مناسب برای محصولات خریداری شده و همچنین در نرخ گذاری این محصول مواجه است که باید رفع شود تا دولت در ادامه این طرح را بدون نواقص اجرا کند تا در این بین صنعت زعفران کشور دچار مشکل نشود.ش

    برچسب ها